RAI pretpark voor speelse volwassene

AMSTERDAM, 23 aug. Drie koalabeertjes en twee kangoeroes in jungle-decor, vijf kleine robotjes aan een toog en een corpulente oranje panter bevolken dezer dagen het RAI-complex, dat is veranderd in een immense speeltuin voor oudere kinderen en speelse volwassenen. Zo lijkt het.

In werkelijkheid is de RAI vanaf morgen het strijdtoneel waarop 's werelds producenten van consumentenelektronica zullen dingen naar de gunst van publiek, verkopers en vakpers. De omvang en aankleding van de bedrijfspaviljoens op de tweejaarlijkse Firato, een van de grootste beurzen in haar soort, weerspiegelen het optimisme in deze sector van de elektronica-industrie. Philips-directeur R. van der Vlis, verantwoordelijk voor consumentenprodukten, voorspelde gisteren een groei van de audiovisuele markt van 5 tot 6 procent per jaar en verwacht voor Philips zelfs een groei an 10 procent en meer. Op 50.000 vierkante meter hebben decorbouwers, etaleurs en reclame-deskundigen van 140 bedrijven een atmosfeer van behaaglijke welvaart geschapen. De zalvende stemmetjes van de schier oneindige voorraad geuniformeerde hostessen en het onvermoeibare geblaat van radio- en tv-persoonlijkheden maskeren waar het eigenlijk om gaat: geld verdienen. Alleen de prijskaartjes herinneren nog aan die werkelijkheid.

Niet alle promotie-budgetten zijn even gelukkig besteed. Naast een lasershow, een robotdorp en diverse cafe's is er een audiovisueel bloempark, waar televisiemonitoren kaleidoscopische beelden projecteren op bladvormige spiegels en zo temidden van keien uit papkarton de 'samensmelting van techniek en natuur' uitbeelden.

Nog voordat de deuren voor het publiek waren geopend, was onder elektronica-specialisten al lichte teleurstelling over de Firato te bespeuren: er worden geen revolutionaire produkten ten doop gehouden. Niemand loopt nog warm voor de mededeling dat Philips acht nieuwe videorecorders presenteert. Schamper werd ook gereageerd op de zoveelste officiele introductie van de Laser disc, de beeldplaat die het eerder onder de namen Laservision en CD-Video niet redde.

Een Philips-topman zei over de vermeende saaiheid dat Philips ook op deze Firato 'geen casetterecorder presenteert waar een konijn uit komt', om vervolgens aandacht te vragen voor bestaande produkten met nieuwe toeters en bellen. Voor wie de audio- en video-industrie niet dagelijks volgt, biedt de Firato wel aardige attracties. Voor het eerst kan het Nederlandse publiek kennis maken met de veel besproken toekomsttelevisie, HDTV, die pas in het midden van de jaren '90 op grote schaal zal worden geintroduceerd. Sommige bedrijven tonen ook een DAT-recorder, een casetterecorder voor het opnemen van digitaal weergegeven muziek. En aardig spelen is het met een videocamera van een luttele 800 gram.

Een wandeling door de RAI wekt de indruk dat het gebrek aan revolutionaire produkten en de noodzaak om telkens iets nieuws te brengen de fantasie van ontwerpers tot bedenkelijke hoogten stuwt. Wellicht dat daarmee de CD-fiets met luidsprekers in frame en wielen kan worden verklaard, evenals de wisselaar voor tien compact discs die in de kofferbak van de auto wordt gemonteerd en kan worden bediend vanaf het dashboard. In dezelfde categorie valt ook de draagbare radio met afstandsbediening.

Indrukwekkend is 'Brilliant Throat', een bass-hoorn luidspreker met een lengte van 5,80 meter en een vermogen van 180 Watt. De vermeende hang van de consument anno 1990 naar individualisering komt tot uitdrukking in Altro tv, aangeprezen als 's werelds eerste tv met verwisselbare fronten. Naast zwart en wit is de voorkant van de tv ook leverbaar in de stijlen Grafity en PC Board. Praktisch lijkt de tv met kinderslot en, nog niet op de markt, de mogelijkheid om de videorecorder telefonisch te programmeren.

Wie het allemaal te veel wordt, kan vijftien minuten aan de Dreamer gaan hangen, een zogenoemde Brain Machine, een bewustzijnsverruimende computer van de firma Egosoft.