OP HET VERKEERDE BEEN

Met de produktie van Mercedessen maakte Daimler Benz in 1989 niet gek veel winst, zelfs minder dan in 1988. Ook dochterondernemingen als AEG en Deutsche Aerospace leverden geen superwinsten op. Toch steeg de winst van 1,7 miljard D-mark in 1988 tot 6,8 miljard in 1989. Volgens het Duitse weekblad Die Zeit betekent dit dat de jaarverslagen die Daimler Benz voor 1989 publiceerde misleidend waren, of zelfs vals. Het blad schrijft dit in een commentaar bij de deze week gepubliceerde ranglijst van Duitslands grootste ondernemingen.

Het gaat voor minstens 6,5 miljard D-mark om zogenoemde stille reserves, die de concernleiding in voorgaande jaren voor de aandeelhouders verborgen heeft gehouden. Dat bedrag, zo schrijft het blad, is hoger dan de winsten van Volkswagen, Siemens, Veba en BASF (nummers 2 tot en met 5 op de ranglijst) bij elkaar. Volgens de financieel directeur van Daimler, Gerhard Liener, zullen de reserves worden gebruikt om Daimler Benz om te vormen tot 'een mondiaal geintegreerd technologie-onderneming, die bij internationale beleggers en aandeelhouders de juiste indruk maakt'. Die Zeit ziet het anders: de winst die de financiele goochelaars nu uit de hoge hoed toveren is niet aan de aandeelhouders uitgekeerd maar verhoogt slechts de kapitaalreserves. Daimler heeft volgens het blad voor 1989 minstens 4,9 miljard D-mark verstopt in verhoogde pensioenreserves en heeft minimaal 1,9 miljard D-mark onzichtbaar gemaakt door de voorraden te laag te waarderen.

Entrepreneur

De Amerikanen zijn hun overgewicht in goud waard. Ieder van de 48 miljoen Amerikanen die met behulp van een dieet gewicht proberen te verliezen, levert een substantiele bijdrage aan de omzet in de sector dieetprodukten en diensten van 33 miljard dollar in 1988. Dat bedrag zal in 1995 oplopen tot zo'n 50 miljard dollar. Deze cijfers staan vermeld in het omslagverhaal van Entrepreneur, een Amerikaans maandblad met als ondertitel, 'The small business authority'. Zoals bladen als Business Week en Fortune zich vaak lijken op te werpen als spreekbuis voor het grote bedrijfsleven, zo lijkt Entrepreneur volgens dezelfde formule stem te geven aan de wensen en ambities van het midden- en klein-bedrijf.

De omzetten in de dieetsector zijn overigens niet alleen te danken aan het streven naar gezondheid, maar ook aan de Amerikaanse cultuur waarin nationale beroemdheden het publiek via de media voorgaan in de liturgie van 'Slankheid en Fitness'. Vooral vrouwen zijn erg gevoelig voor het dogma dat slank mooi, goed en gezond is. Zij vormen tweederde deel van de clientele van de dieetindustrie, inclusief aanpalende sectoren als de fitness-centra. Zo nemen ze bij voorbeeld en masse hun toevlucht tot suikervrije tractaties, die in de VS te kust en te keur verkrijgbaar zijn. Het blad wijst er echter op dat zulke lekkernijen wel minder calorieen bevatten dan de gebruikelijke zoetigheden, maar dat ze daarmee nog niet geschikt zijn als voeding voor Amerikanen die eten volgens dieten.

Business

Veel geld zit er ook in hologrammen. Het komt er alleen nog niet uit. Volgens het Britse maandblad Business is dat echter een kwestie van geduld. Tot nu toe hebben de aandeelhouders in Applied Holographics uit Essex dat geduld weten op te brengen hoewel de onderneming de afgelopen zeven jaar zeven miljoen Britse ponden heeft verloren van de in totaal zestien miljoen die de beleggers toevertrouwden aan Ossie Boxall, directeur van de ondermening. De beleggers zijn het er nog steeds over eens dat de verliezen niet te wijten zijn aan mismanagement, technische fouten, of gebrek aan marktpotentieel.

Applied Holographics heeft al enkele prestigeuze opdrachten uitgevoerd. Zo lopen er bij voorbeeld miljoenen Britten rond met credit cards die voorzien zijn van een holographisch lachende Shakespeare, niet omdat opdrachtgever Apacs van toneel houdt, maar omdat het uitzonderlijk moeilijk is een hologram na te maken.

Het probleem zit hem volgens het blad in de zeldzame omstandigheid dat Applied Holographics een onderneming is die een enkel wetenschappelijk idee tracht te ontwikkelen tot een commercieel succes met behulp van investeringen uit de beleggingsmarkt. De onderneming heeft met succes ook al opdrachten uitgevoerd in de sector promotionele produkten en ten behoeve van de verpakkingsindustrie. Kortom, het bedrijf is er in geslaagd hologrammen in massaproduktie te fabriceren.