Pakhoed verrast Rotterdam met overname Furness

ROTTERDAM, 21 aug. Partijen in de Rotterdamse haven werden vanochtend totaal overvallen door het nieuws dat Pakhoed een openbaar bod op Furness zal uitbrengen. De belangrijkste concurrenten wisten vanmorgen nog van niets, de vakbonden vinden het 'verrassend' dat juist Pakhoed en Furness elkaar opzoeken. Havenwethouder R. Smits, die vanochtend pas op de hoogte werd gesteld van deze voor Rotterdam ingrijpende overneming, meent dat de stap tot een positieversterking van de haven zal leiden. 'We verwachten een sterkere eenheid. We geloven niet dat het tot een ongewenst monopolie zal leiden. Er zijn nog voldoende concerns over', aldus een woordvoerder van de wethouder vanochtend.

De vervoersbond FNV werd volledig verrast door het nieuws. 'Mijn bek valt open. Ik weet van niets. De fusie komt totaal onverwacht', aldus Peter Gauw, regio-bestuurder Rotterdam van de Vervoersbond FNV. De Vervoersbond heeft volgens Gauw nimmer rekening gehouden met een overneming van Furness door Pakhoed omdat de bedrijven weinig gemeenschappelijke activiteiten zouden hebben. Beide ondernemingen hebben volgens Gauw overlappingen in de Rotterdamse haven en gedeeltelijk ook in hun transportactiviteiten, maar hebben daarbuiten ook een groot aantal activiteiten die niets met elkaar te maken hebben. 'Furness heeft bijvoorbeeld garagebedrijven en dealeragentschappen van Daf, terwijl Pakhoed sterk is in de opslag en het transport van chemicalien en olieen', aldus Gauw.

Ook bij de Vervoersbond CNV is het bericht dat Pakhoed samengaat met Furness ingeslagen als een bom. De bond had gisteren al vernomen dat er bij Pakhoed wat op stapel stond en had alle mogelijke vormen van samenwerking met andere Rotterdamse bedrijven op een rijtje gezet. 'We hadden alle mogelijkheden doorgenomen, maar daar zat Furness niet bij. We zochten het meer in een samenwerking tussen Pakhoed en Van Ommeren Ceteco, met name op het gebied van de olieopslag', aldus Kees van der Knaap, bestuurder van de vervoersbond CNV, in een eerste reactie op de aangekondigde fusie.

De personele consequenties van een eventuele integratie van beide bedrijven zijn nog onbekend. De Vervoersbond gaat er van uit dat de overneming zonder gedwongen ontslagen zal worden geeffectueerd.

Volgens de Vervoersbond CNV vormt de overneming 'een verdere schaalvergroting in de Rotterdamse haven'.

Knaap refereert daarbij aan de samenwerking die Internatio Muller en Nedlloyd vorig jaar zijn aangegaan. Beide bedrijven hebben al hun havenbelangen, met name in de containeroverslag, toen ondergebracht bij hun gezamenlijke onderneming ECT (waar ook de Nederlandse spoorwegen in participeren). Na de fusie blijven er in de Rotterdamse haven nog vier belangrijke bedrijven over, te weten: de nieuwe combinatie, Nedlloyd, Internatio Muller en ECT. Ook zij werden volledig verrast door de mededelingen van Pakhoed. 'Dat is nieuws', aldus een woordvoerder van Van Ommeren Ceteco. 'Wat een nieutje', reageerde de Nedlloyd-woordvoerder. En ook Europe Combined Terminals (ECT), gespecialiseerd in containeroverslag, wist vanochtend nog van niets. Internatio Muller reageerde onmiddellijk positief. 'Wij pleiten al jaren voor schaalvergroting', aldus een woordvoerder van het bedrijf.

ECT heeft direct met de overneming te maken omdat de Pakhoed-dochter Unitcenter tot de belangrijke concurrenten van het bedrijf behoort. Indirect komen ook Nedlloyd en Internatio Muller met de nieuwe eenheid in aanraking omdat beide een belang van 44 procent in ECT hebben. Op de Amsterdamse effectenbeurs reageerde de koers van de aandelen van concurrerende havenfondsen niet of nauwelijks op het fusiebericht. Nedlloyd zakte in lijn met de overige aandelen met 2,40 gulden tot 54,60 gulden rond het middaguur. Internatio Muller ging 1,50 gulden omlaag tot 60 gulden en Van Ommeren Ceteco steeg met 0,40 tot 36,40 gulden.

Het afgelopen jaar werd de Amsterdamse beurs bij herhaling opgeschrikt door geruchten over mogelijke overnemingen van Rotterdamse havenfondsen. VOC stond daarbij met name in de belangstelling.