Jeugdlijn 'My first Sony' creeert nieuwe groeimarkt

BADHOEVEDORP, 21 aug. Dat een onderneming met behulp van vormgeving een hele nieuwe markt kan aanboren heeft Sony de afgelopen drie jaar laten zien met haar jeugdlijn My first Sony.

Nadat de elektronica-industrie al eerder de koopkracht van tieners had ontdekt, richtte Sony zich als eerste op de basisschool-kinderen. Inmiddels is het aantal produkten voor vijf- tot tienjarigen verdubbeld, varierend van cassetterecorders via een zelfbouwradio tot een tekencomputer. My first Sony leverde Sony Nederland in het afgelopen boekjaar 3 procent van de omzet, zegt produktmanager drs. E. J. Doorenbosch. Dat aandeel stijgt dit jaar tot 5 procent.

Bij de vormgeving was het de kunst tegemoet te komen aan eisen van zowel kinderen als ouders. Bij de kinderen moesten de apparaten aanslaan door kleuren, gebruiksmogelijkheden, bedieningsgemak en speelse vorm. Ouders zouden vooral letten op degelijkheid en veiligheid.

Beide belangen zijn terug te vinden in de uiteindelijke ontwerpen. De apparaten kunnen tegen een stootje, hebben beschermingsranden en afgeronde hoeken. Ze werken alleen op batterij. Allemaal zijn ze uitgevoerd in felle kleuren: rood en geel en blauw. En ze bieden geluidseffecten die speciaal voor kinderen interessant zijn, zoals leeuwegebrul en kattegemauw.

Nieuw is het elektronisch tekenbord, dat Sony op de Firato introduceert. In combinatie met een televisie kan het kind daarmee tekenen en kleuren. En het resultaat is nog op de video op te nemen ook.

Met een simpele druk op de knop kan het kind de lijndikte kiezen. Met weer een serie andere knoppen kan het de kleuren bepalen. Nog een druk op de knop en alles is weer uitgewist. Voor Sony is een bijkomend voordeel van de jeugdlijn dat een jonge groep consumenten spelenderwijs met het merk vertrouwd raakt. Als tieners zullen ze zich dan makkelijker wagen aan hun Second Sony. Om uiteindelijk te sterven met een Last Sony in de hand.