Enschede/Hengelo wil met railnet chaos voorkomen

ENSCHEDE/HENGELO, 16 aug. In de dubbelstad Enschede/Hengelo moet een railnet komen voor trein, sneltram of een onbemande monorail om de toegankelijkheid van de steden te behouden. Ook moet het autoverkeer worden teruggedrongen. Daarvoor is een drastische verbetering van openbaar vervoer en fietsnet nodig. Dat constateren de gemeenten Hengelo en Enschede, de NS en de busonderneming TET in een gisteren gepubliceerd rapport.

Wanneer het woon-werkverkeer per auto in de Twentse steden blijft groeien dreigt een chaotische situatie te ontstaan. De toegangswegen zitten nu al vaak verstopt. De gemeenten willen de forensen in de trein, bus of op de fiets zien te krijgen. De voorzieningen daarvoor zijn echter verre van ideaal: reizen per openbaar vervoer in beide steden vergt net zo veel tijd als per fiets en er moet vaak worden overgestapt.

In het rapport wordt onder meer voorgesteld het railnet aan te sluiten op de NS-stations. In afwachting van het net willen de steden een spoorbus inzetten. Deze bus beschikt over wieltjes die het voertuig over een betonnen baan met opstaande kanten kunnen sturen. Ook moeten er carpoolplaatsen en een fietsnet komen, en bewaakte fietsenstallingen bij knooppunten van het openbaar vervoer.

Voor fietsers moet de bereikbaarheid van beide NS-stations worden verbeterd. Nu lopen langs de stations drukke verkeersaders, wat veel problemen geeft bij het oversteken. Dit heeft tot gevolg dat te weinig gebruik wordt gemaakt van de treinverbinding tussen Hengelo en Enschede.