De koe-vrouw als schoonheidsideaal

De jaren negentig krijgen een nieuw sekssymbool, aldus de Milanese ontwerper Elio Fiorucci. De tijd van de magere modepoppen die alleen maar sla eten en van wie je je afvraagt of ze wel echt zijn, is voorbij. Mannequins moeten bier drinken en frites eten als ze aan het werk willen blijven, want de modekoningen krijgen een nieuw ideaal. Het duurt niet lang meer, voorspelt Fiorucci, of we zeggen van een aantrekkelijke vrouw dat ze zo mooi is als een koe. Hij heeft zijn atelier in Milaan vast naar de nieuwe tijd ingericht.

Overal koeien: foto's van nors-kijkende of dromerig starende koeien, koeien van karton, plastic of papier. Enthousiast wijst hij op een foto van een rij koeien, van achteren genomen, zodat de volle uiers goed uitkomen. 'Wat een schoonheid.' De jaren negentig zullen het tijdperk van de koe-vrouw worden, zo voorspelt Fiorucci. Een vrouw van het platteland die haar ronde vormen dankt aan liters melk en lepels vol honing, met een zongebruinde huid en altijd een stukje hooi in het haar. 'Heb je wel eens geroken hoe opwindend de geur van hooi is?' vraagt hij aan de bezoekende verslaggeefster van het weekblad L'Espresso. 'En hoe lang heb je al niet meer gevreeen in een hooiberg?' Het is niet zomaar een gril. 'We hebben in een bijzonder gevaarlijke tijd geleefd en daarin leven we nog steeds: vrouwen maakten geen kinderen en richtten zich alleen op het leven in de grote stad, 'zegt hij. 'De vrouw moet weer baren, voeden, een zachte boezem vol melk aanbieden, en in alle opzichten op een ecologische manier leven.' Fiorucci is groot geworden doordat hij als een der eersten inspeelde op de markt voor jongerenkleding, en zijn ontwerpen zijn in een aantal modemusea opgenomen.

Nu zet hij zich af tegen de overstilering van sommige andere ontwerpers. 'Ralph Lauren legt schoothondjes op fluwelen kussens, 'zegt hij. 'Mijn koe-vrouw gaat de stal in om te melken: is dat geen sensueel beeld?' Het is een beeld dat de 55-jarige Fiorucci uit zijn jeugd heeft overgehouden. Hij is opgegroeid in de Valtellina, een van de belangrijkste veeteeltgebieden van Italie. Symbool van de vrouw is voor hem een rondborstige meid met blonde vlechten die met een emmer in de hand de koeien gaat melken. Fiorucci's koe-vrouw is niet alleen een jeugddroom, het is ook een bewuste marketing-keuze. Hij werkt aan een nieuwe mode-lijn die in januari op de markt zal komen onder de titel Milk Boy, met kleren die gebaseerd zijn op het leven op het platteland. Concrete voorbeelden van zijn koe-vrouw heeft Fiorucci nog niet, en hij suggereert dat hij voor modellen in de Verenigde Staten moet gaan kijken omdat de vrouwen daar trotser rondlopen met een paar flinke borsten. De Milanese modekoning vertelt dat hij helemaal geobsedeerd is geraakt door koeien. 'Het is een prachtig dier, vreselijk sexy, met die grote uiers vol melk, 'zegt hij. Hij bezoekt veemarkten, weet alles van het Holsteinras, looft de kwaliteiten van een van de beroemdste soorten uit Californie, de Lekker Valint Royalty, en zwaait met een folder over de stier Tradition ('het maximum dat een koe zich kan wensen'). De koe-vrouw en de stier-man, dus? Fiorucci wijst het resoluut van de hand. De koe-vrouw is een symbool van de moeder die voedt en leven geeft. 'Laten we er niet omheen draaien: de man is meer kind dan hij wil laten zien, 'zegt hij. 'Dat is het type vrouw dat hem het meest aantrekt. Met de koe-vrouw zijn er geen problemen van gelijkheid of competitie: eindelijk is er een natuurlijke verhouding.'