Ex-Nissan-ingenieur: Japanse auto onveilig

TOKIO, 15 aug. De Japanse auto-industrie, al jarenlang de vaandeldrager van de Japanse economie met goede, economische, veilige en efficiente produkten, kan zich voorbereiden op een aanval uit eigen gelederen. De voormalige Nissan-ingenieur Fumio Matsuda is nu hoofd van de Japanse Automobiel Consumenten Unie en hij publiceert binnenkort een boek over defecten aan Japanse auto's. 'Elke auto heeft zijn potentiele defecten. Het kwalijke van Japanse producenten is dat ze dat proberen te verbergen. Verkeersongelukken die het gevolg waren van mechanische fouten proberen ze te weren uit de pers', aldus Matsuda, die in het Japanse dagblad 'The Japan Times' een tipje van de sluier oplicht van wat hij in zijn boek gaat onthullen.

Tachtig procent van de Japanse gevallen waarin auto's door de fabriek worden teruggeroepen, zijn aangezwengeld door Matsuda's Unie. 'Wij krijgen hier van alles opgestuurd, van misvormde auto-onderdelen tot transmissievloeistof waar metaalschaafsel inzit. In mijn boek bespreek ik precies wat er mis is aan welke auto's van welke producent. 'Over het algemeen wordt verondersteld dat Japanse auto's van fantastische kwaliteit zijn, maar eigenlijk is dat ongegrond. Feitelijk zijn Amerikanse auto's beter gebouwd, zeker uit veiligheidsoogpunt bekeken.'

Griezelverhalen heeft Matsuda over het zogenoemde autolock-remsysteem. De bedoeling is dat dit systeem automatisch reageert op wielsnelheid en de conditie van de weg, en dat het leidt tot verbeterde controle, betere wendbaarheid en een kortere remweg. Bij de unie zijn gevallen gemeld waarbij het autolock-systeem onbetrouwbaar was door interferentie van elektronische geluiden van de stereo, de airconditioner en de koplampen. 'Het zou als een nachtmerrie kunnen eindigen om in een auto te rijden die met zo'n systeem is uitgerust. 'Niet bijtijds vollopende luchtzakken zijn Matsuda ook een doorn in het oog.

Matsuda legt de oorzaak voor de problemen bij de gebrekkige veiligheids-wetgeving. 'In de VS wordt een auto getest door hem met een snelheid van 50 km per uur te laten botsen en dan de schade op de pop op te meten. Volgens Japanse regels moet de carrosserie van een auto sterk genoeg zijn om te rijden. Over veiligheid geen woord.' De gebrekkige voorschriften zijn weer het gevolg van de nauwe banden tussen de ambtenarij en het bedrijfsleven in Japan. 'Ze werken samen om de kosten van en auto laag te houden ten koste van de veiligheid', aldus Matsuda.