Schepen naar Golf sluiten zich aan bij de Britse marine

DEN HELDER, 14 aug. De Nederlandse marineschepen die maandag naar de Golf vertrekken zullen zich waarschijnlijk aansluiten bij die van de Britse marine. Vanmiddag vertrekken enige leden van de marinestaf naar Londen om met de Britten te overleggen.

Dit maakte de commandant van de zeemacht vice-admiraal Van Renesse vanochtend bekend. Of het commando van de gehele eenheid in handen komt van een Britse officier is nog niet duidelijk. 'Wij hebben daar geen problemen mee', aldus Van Renesse.

Een belangrijk onderwerp van overleg met de Britten vormen de zogenoemde 'rules of engagement'. Dat zijn afspraken over wat een commandant van een schip moet doen als bijvoorbeeld een tanker met mogelijk Iraakse olie aan boord geen gehoor geeft aan een verzoek te stoppen, of als er een vliegtuig van onbekende oorsprong op het schip invliegt. Deze afspraken hoeven pas rond te zijn als de schepen in het operatiegebied aankomen, aldus Van Renesse.

Niet bekend

Het voordeel van de Straat van Hormuz als operatiegebied is dat het een goede mogelijkheid biedt de scheepvaart van en naar Irak en Koeweit te controleren en dat de luchtdreiging er niet zo heel groot is. De afstand tot Irak bedraagt negenhonderd kilometer, die Iraakse gevechtsvliegtuigen lastig ongehinderd kunnen afleggen.

Toch komt de belangrijkste dreiging in het Golfgebied uit de lucht. Daarom is besloten het luchtverdedigingfregat Witte de With te sturen. Vijandelijke onderzeeboten zijn niet erg waarschijnlijk. De Pieter Florisz is vooral geschikt om bij een blokkade schepen tot stoppen te dwingen zonder ze meteen tot zinken te brengen, omdat het een kanon aan boord heeft. Daarmee kan bijvoorbeeld een schot voor de boeg van een doorvarend schip worden gegeven. De Witte de With heeft geen kanon aan boord.

Uit operationeel oogpunt is het wenselijk dat er ook een bevoorradingsschip naar de Golf gaat, stelde Van Renesse. De politieke besluitvorming hierover is echter nog niet afgerond. De Poolster zal meevaren tot het westelijk deel van de Middellandse Zee om in elk geval vast te oefenen met het tanken op zee.

Maandagmiddag om vijf uur vertrekken de schepen uit Den Helder. 'In geval van nood kunnen we in een uur op zee zijn', zei Van Renesse. Maar er is gekozen voor een voorbereidingstijd van een week om de schepen beter uit te rusten, de bemanning in te enten en hen de gelegenheid te geven afscheid te nemen van het thuisfront. Ook wordt de extra tijd gebruikt om zich beter voor te bereiden op mogelijke chemische oorlogvoering.

De bemanning moet er rekening mee houden maximaal zes maanden van huis te zijn. Als de operatie langer duurt zullen twee andere schepen ter aflossing naar de Golf worden gestuurd. De dienstplichtigen aan boord hadden tot vanmiddag bedenktijd. Omdat voor de meesten hun diensttijd afloopt tijdens de operatie moeten ze bijtekenen.