Organisatie: Sail is eigenlijk te groot voor Amsterdam; Sailvertoont 'wat kreukels'

Anderhalf miljoen mensen hebben, volgens schattingen van de politie, gisteren een bezoek gebracht aan Sail. Dat brengt het totale aantal bezoekers van de afgelopen dagen, inclusief zij die donderdag de Parade of Sail van de tall ships op het Noordzeekanaal bijwoonden, op 3,7 miljoen. Naar alle waarschijnlijkheid zal de 5 miljoen ruim worden overschreden. In en rond het IJ bevonden zich gisteren zo'n 15.000 vaartuigen. Sail duurt nog twee dagen. Als de windjammers morgenochtend de Amsterdamse haven weer verlaten in een uitgaande Parade of Sail zal de belangstelling weer enorm groot zijn, zo wordt verwacht. Overigens vertrekken er vandaag al drie tall ships, waaronder de Italiaanse Amerigo Vespucci.

Het is overigens twijfelachtig of de vijfde Sail over vijf jaar weer in de hoofdstad zal kunnen worden gehouden. Sail is, zo vindt voorzitter K. de Maat, te groot geworden voor Amsterdam. Nu al kostte het de organisatie veel moeite de gigantische manifestatie te beheersen. Daar komt bij dat Amsterdam grote plannen heeft met de IJ-oevers, waarbij onder meer de haven wordt verkleind.

Voorts hebben de sponsors toch meer invloed en ergernis teweeggebracht dan de organisatoren hadden gehoopt. De kritiek betrof voornamelijk het VOC-schip, dat gedurende Sail ter beschikking stond van de sponsors van Sail en hun relaties, en niet toegankelijk was voor het publiek. De Maat geeft toe dat er 'wat kreukels' zijn geweest en toont begrip voor de kritiek.

Burgemeester E. van Thijn is van mening dat de organisatie van Sail 'tamelijk vlekkeloos' is verlopen. Hij is blij met de enorme belangstelling. 'Omdat wij vooral wilden dat er veel Nederlanders op Sail zouden afkomen, en dat is fantastisch gelukt, hebben we praktisch geen reclame voor Sail gemaakt in het buitenland. Wel heb ik begrepen dat tientallen buitenlandse televisiestations aandacht hebben voor Sail. Wat betreft de sponsers zegt Van Thijn: 'Het is jammer dat tevoren onvoldoende bekend is gemaakt dat de sponsors bepaalde exclusieve rechten hebben, maar anders was Sail deze keer uberhaupt niet mogelijk geweest'.

Stoomschepen

Dat de organisatie de zaken af en toe niet meer helemaal in de hand had, bleek gistermiddag tijdens de vlootschouw vervelende consequenties te hebben. Omdat de kleine honderd afgemeerde stoomschepen op een bepaald moment niet meer door de bezoekers konden worden bereikt, besloten de meeste van deze schepen uit protest niet deel te nemen aan de vlootschouw. Dat weerhield zo'n anderhalf miljoen mensen er niet van te genieten van een vlootschouw waar toch nog 620 zeilboten van grote verscheidenheid aan deelnamen. Kroonprins Willem Alexander nam als 'admiraal' de vlootschouw af aan boord van het koninklijke zeiljacht De Groene Draeck. Toen onmiddellijk na afloop van de vlootschouw de stremming op het IJ werd opgeheven en de haven binnen een mum van tijd weer volliep met plezierboten, wist De Groene Draeck, met onder meer koningin Beatrix en prins Claus aan boord, slechts met de grootste moeite de IJ-haven te verlaten.

Omdat tijdens de vlootschouw een snelheid van minimaal 5 kilometer per uur moest worden aangehouden, moesten de zeilboten op eigen motorkracht varen. De matige westenwind zorgde er echter wel voor dat veel schepen de zeilen op hadden en het voorzeil konden strijken als groet aan de prins. Hij beantwoordde deze, gekleed in marine-uniform, met een militair saluut en een saluutschot uit een klein kanon.