Weekeinde goed voor Shell en Esso

ROTTERDAM, 11 aug. De onafhankelijke oliehandelaren (die hun produkten verkopen via de 'witte' pompen) verlagen hun benzineprijs met ingang van vandaag met twee cent. Shell en Esso doen dat pas twee dagen later, op maandag.

Dat betekent dat Shell en Esso de consument twee dagen lang twee cent meer laten betalen dan andere oliehandelaren doen.

Tezamen hebben Shell en Esso naar schatting een marktaandeel van veertig procent in de benzineverkoop in Nederland. Vorig jaar kochten de Nederlandse automobilisten 4568 miljoen liter benzine. Dat is 12,5 miljoen liter per dag. Shell en Esso verkochten daarvan 4,8 miljoen liter per dag. Twee dagen maal twee cent maal 4,8 miljoen geeft als uitkomst dat de twee oliemaatschappijen samen dit weekeinde 192.000 gulden meer incasseren dan als zij de prijsdaling even snel als de onafhankelijke oliehandelaren zouden doorvoeren. Mits de consument voor die twee cent niet even om rijdt of wacht.

Overigens zit de wereld raar in elkaar. In het gasbelloze Japan dat 99 procent van zijn energiebehoefte moet invoeren zijn de benzineprijzen nog niet verhoogd sinds de Iraakse inval in Koeweit. In Japan wordt een stijging van de benzineprijs op zijn vroegst over zes weken verwacht, wanneer de duurdere olie wordt aangevoerd.