Thuismenu bij pomp wordt restaurateur te gortig

ROTTERDAM, 7 aug. Mogen tankstations langs autosnelwegen warme snacks verkopen? Pomphouders en exploitanten van wegrestaurants zijn zeer verdeeld over het antwoord op deze vraag. 'Wij zijn ernstig bezorgd over het oprukken van horeca-activiteiten in tankstations', zegt secretaris J. Verasdonck van Les Routiers Europeens, een belangenorganisatie van wegrestaurateurs. Hij vreest dat de pomphouders hun stations heimelijk aan het ombouwen zijn tot snackbars voor automobilisten die niet alleen hun vervoermiddel willen laten bijtanken.

Verasdonck spreekt over valse concurrentie en signaleert een sneeuwbaleffect. 'Het afgelopen jaar zijn naast de kassa's in tankstations steeds meer magnetrons verschenen. Sommige pomphouders hebben zelfs tafeltjes en stoeltjes klaargezet, waaraan complete maaltijden worden geserveerd.' De controverse is volgens Verasdonck terug te voeren tot enige onduidelijkheid in de regelgeving. In de vergunning voor tankstations hanteert het ministerie van verkeer en waterstaat een andere terminologie dan door het ministerie van economische zaken in de winkelsluitingswet is gekozen. Waar Verkeer en Waterstaat het heeft over 'een zeer beperkt assortiment aan versnaperingen, alsmede koffie, frisdrank, melk en chocolademelk uit automaten', spreekt Economische Zaken over 'geringe etenswaren'. De kwestie is nu: wat zijn geringe etenswaren? Tot ergernis van de horeca-ondernemers doen de pomphouders er, in deze tijd dat de snelle hap aan populariteit wint, alles aan dit begrip op te rekken tot voorbij hamburgers en hot dogs. Daardoor derven de achttien wegrestaurants langs snelwegen volgens Verasdonck jaarlijks 'een miljoenenomzet'. De horeca stoort zich nog aan een andere zaak. Ex-staatssecretaris Evenhuis van economische zaken gaf de tankstations vorig jaar tot 1 januari 1991 de tijd zich aan te passen aan de nieuwe winkelsluitingswet. Daarin is geregeld dat permanent geopende pompstations zich buiten de reguliere openingstijden moeten onthouden van de verkoop van zogenoemde niet-autogebonden artikelen. De afspraak was dat ze voor dit deel van hun assortiment vitrines met controleerbare tijdsloten zouden installeren. Maar daarvan komt niets terecht. Het hele assortiment gaat 24 uur per etmaal over de toonbank.

Middenstandspecialist en Tweede-Kamerlid Van Erp, heeft er geen moeite mee te erkennen dat de afspraken die zijn partijgenoot Evenhuis maakte op een volledige mislukking zijn uitgelopen. 'Die afsluitbare vitrines zijn flauwekul. Dat werkt niet en dat valt ook niet effectief te controleren'. De kritiek van de horeca richt zich onder andere op pas geopende tankstations bij Delft, Geldrop en Zoetermeer. 'ESSO snack en shop' staat er op het tankstation Ruyven bij Delft, waar de oliemaatschappij pioneert met haar convenient store-concept. Voor het assortiment zou een supermarkt zich niet hoeven schamen. Behalve 'auto-gebonden artikelen' natuurlijk rookwaar, bloemen, drank en snoep. Maar ook levensmiddelen, lektuur, muziekcassettes en speelgoed. En ten slotte, de steen des aanstoots, een snackhoek met serveerster. De kaart biedt keus uit onder meer bal gehakt, soep, jumboburger, cheesburger, pizza, sate, hotdog, saucijzebroodje, slaatje, milkshake en popcorn. Naast de magnetron lonken thuismenu's van Iglo naar de automobilist. Hier verloochent de pomphouder volgens Verasdonck zijn hoofdberoep al te zeer. 'Als deze trend zich doorzet dan komen nog meer wegrestaurants in de rode cijfers dan nu al het geval is', voorspelt hij.

Overleg tussen belangenorganisaties van pomphouders en wegrestaurateurs heeft de onenigheid de afgelopen maanden niet uit de wereld geholpen. Eind deze maand ontmoeten de partijen elkaar opnieuw. 'Als de tankstations niet bereid zijn hun horeca-activiteiten in te tomen, waarom zouden wij dan geen benzine mogen verkopen?', vraagt Verasdonck zich af. ESSO-medewerker F. J. Kraayeveld, tevens secretaris van de Commissie Benzinestations langs Rijkswegen (CBR) waarin alle grote oliemaatschappijen zijn vertegenwoordigd, laat doorschemeren dat de tankstations wel een stapje terug willen doen. 'We zijn er niet op uit de wegrestaurants te verdringen. Het is simpel, voor ons ligt de grens tussen warm en koud. Alleen kleine dingen die warm aangeleverd worden, dat zou wel moeten kunnen. Maar geen magnetrons en ook niet frituren ter plekke.'

Er blijft dus hoop voor de liefhebbers van warm aangeleverde saucijzebroodjes en kroketten.