80.000 exemplaren van Gay Pravda naar Sovjet-Unie; De exportvan homo-nieuws

Een gouden horloge voor de eerste foto van een Rus die op het Rode Plein de Gay Pravda staat te lezen! Hoofdredakteur Henk Krol heeft er een royale beloning voor over als hij het bewijsstuk in handen krijgt dat de krant, die deze week in het Brabantse Best van de persen rolde, ook werkelijk bij de doelgroep terecht komt.

De Gay Pravda is een eenmalige in het Russisch gestelde uitgave, geschreven door journalisten van de Nederlandse GAY Krant en het Franse Gai Pied. Deze twee succesvolle homobladen sloegen de handen ineen om een 'aardig gebaar' te maken naar de homoseksuele gemeenschap in de Sovjet-Unie, misschien wel de laatste minderheid die nog niet heeft geprofiteerd van de zegeningen van glasnost en perestroika.

Krol: 'Homoseksualiteit is in Rusland nog steeds een taboe. Op mijn reizen die kant op heb ik gemerkt dat er een geweldige behoefte aan informatie bestaat. Maar waar je natuurlijk voor moet oppassen is dat je geen betuttelende toon aanslaat. In de Gay Pravda schetsen we de geschiedenis van de homobewegingen in Frankrijk en Nederland. Daar zit nogal wat verschil in, waardoor de Russische lezers het idee krijgen aangereikt dat ze hun eigen weg moeten kiezen. In de artikelen over onze eigen kranten kunnen ze lezen dat het ook in het Westen niet altijd even gemakkelijk is geweest. ' De Gay Pravda is een speelse pastiche op de Russische partijkrant. In het logo zijn de communistische emblemata vervangen door internationaal bekende homo-symbolen als de roze driehoek, het labda-teken en de regenboogvlag. In cyrillisch schrift het motto 'Flikkers aller landen verenigt u'. Het grootste probleem voor de initiatiefnemers is hoe de 85.000 exemplaren van de Gay Pravda in Rusland te krijgen. Een verzoek aan de Russische ambassadeur om het blad legaal te mogen verspreiden bleef onbeantwoord. Dit kan betekenen dat het blad oogluikend zou worden toegelaten, maar die gok durft Krol niet te nemen uit angst dat de hele oplage aan de grens in beslag wordt genomen.

Er is nu gekozen voor een strategie om de Gay Pravda de komende maanden druppelgewijs te verspreiden. De Nederlandse en Franse lezers van De GAY krant en Gai Pied, die de Pravda deze maand bijgeleverd krijgen, wordt verzocht de Gay Pravda in een enveloppe naar de Sovjet-Unie te sturen. Particuliere post wordt immers niet meer gecontroleerd. Er zijn ook contacten gelegd met soldaten van het Rode Leger, homo zowel als hetero, die bereid zijn pakketjes Gay Pravda's in hun ransel naar het moederland te smokkelen. Over een aantal andere sluipwegen om de illegale lectuur in de Sovjet-Unie te krijgen, zwijgt Krol liever 'om geen slapende honden wakker te maken'. De onderneming, die veertigduizend gulden heeft gekost, is mogelijk gemaakt door voor 'een belachelijk hoog bedrag' advertentieruimte te verkopen.

De exploitanten van 06-lijnen, een van de belangrijkste inkomstenbronnen van homo-bladen, schitteren hier door afwezigheid. Krol: 'Nu kun je eens zien wie er werkelijk solidair zijn. De adverteerders krijgen er niets voor terug, want voorlopig zie ik nog geen Rus op de dansvloer van de IT, of bij eetcafe 't Sluisje' aan de Boeuf Stroganoff zitten'. Action!Dat het geen sinecure is het lezersbereik in oostelijke richting uit te breiden, ondervond ook Tony Chadwick, uitgever van Action!, een van de vier in Londen verschijnende gratis homokranten. Al enige maanden ligt Action! in grote stapels in de homokroegen van onze grote steden. Om ook in Frankrijk voet aan de grond te krijgen, opende het blad met een 78-punts kop 'Action Storms Paris!' De bestorming liep uit op een debacle. Chadwick: 'Vlak voor Parijs zakte de bestelwagen door zijn assen. Toen de politie de lading inspecteerde, moest de auto na reparatie toch al niet eenvoudig omdat in heel Frankrijk geen garage op zaterdag open is rechtsomkeer maken. We hebben de voor Parijs bestemde oplage toen ook maar over Belgie en Nederland verspreid.'

In Londen zelf wordt Action! niet zozeer door autopech als wel door linkse homo-activisten achtervolgd. Zij rijden achter de bezorgers aan om de krantenstapels weer uit de bars te verwijderen, wegens de vermeende anti-lesbische houding van Action!. Chadwick: 'Het is een klein groepje rond The Pink Paper dat vindt dat je alleen op marxistisch-leninistische grondslag homoseksueel kunt zijn.' In Amsterdam heeft Action! inmiddels gezelschap gekregen van het eveneens uit Londen afkomstige satirische maandblad FF. Hoofdredakteur Mark Langthorne van FF licht de overstap naar het vasteland toe: 'Uitbreiden naar andere Engelse steden heeft voor ons geen zin. De mensen uit de provincie komen toch wel eens per maand in Londen, en nemen het dan wel mee naar huis. We maken het blad puur voor ons plezier, en we willen eens kijken of men er in Nederland ook om kan lachen.' De distributie van FF wordt verzorgd door de Amsterdamse correspondent van het blad, Martijn Smit. 'Ik heb niet eens een fiets, dus dat beperkt de actieradius al enigszins. Maar als ik toch op weg ben naar The Web voor een biljartje, of 's avonds naar de April om de ware liefde te zoeken, dan neem ik een plastic tasje mee en leg een stapeltje neer.'

Outing

Gratis in het cafe, maar in de kiosk te koop voor 3 gulden 75 is het nieuwe blad Clique: 'Wij richten ons op jonge jongens, vanaf een jaar of 14, en die komen nog niet in cafe's. Via de boekhandel kunnen ze het dan toch lezen. Het moet gewoon leuk zijn. Veel over film, video, sport en kleding. En absoluut geen seks. Seksbladen zijn er al genoeg, menen wij', zo klinkt het met jeugdige monterheid op de redaktie aan de Brouwersgracht.

Voor homojongeren in Rotterdam en omstreken is er het kwartaalschrift Expreszo (hardop uitspreken om het woordgrapje te begrijpen), het enige tijdschrift dat actief meedoet aan outing. Outing (afgeleid van coming out, uitkomen voor je homoseksualiteit) is in Amerika een ware rage. Het tijdschrift Outweek geeft regelmatig namen door van bekende mensen die zelf niet voor hun homoseksualiteit uit durven komen. De achterliggende gedachte is dat dit jongeren helpt de eigen homoseksualiteit te accepteren. Bij het laatste nummer van Expreszo zit een poster met namen en foto's van min of meer bekende Nederlanders die 'het' zijn, voorzien van ironische karakterschetsjes: 'Scheidsrechter Van Swieten, does a good blow job'. Wie meer wil weten over de inhoud van homobladen, kan bijna dagelijks terecht op pagina 413 van Teletekst, waarop men ook de roze uitgaansinformatie ('tropical party in bar-discotheek 't Bolke, Enschede') aantreft. Hoewel deze homo-info wordt verzorgd door De GAY Krant, geeft men ook de belangrijkste onderwerpen door uit bladen als SEK, Homologie, Lust en Gratie, Vroom en Vrolijk en Scheluw. Henk Krol van De GAY Krant: 'Of we ons zelf daar niet mee in de vingers snijden? Helemaal niet. Hoe meer concurrentie, hoe beter. Alleen is het jammer dat ze het meestal niet lang volhouden. Vandaar dat we onze concurrentie nu maar zelf gaan verzorgen met het nieuwe MaGAYzine, een echt glossy life style-blad. We zullen zien of dat ook een succes wordt, want het vertrouwen winnen op deze markt is een kwestie van hele lange adem'.