Parretti verliest strijd om Franse Pathe Cinema

PARIJS, 2 aug. De omstreden Italiaanse financier Parretti heeft zijn twee jaar durende strijd om het Franse filmbedrijf Pathe Cinema verloren.

Onder druk van de Franse regering die hem tegenwerkte heeft hij besloten zijn deelneming van 46,5 procent te verkopen aan de Franse houdstermaatschappij Chargeurs SA, die belangen heeft in de audio-wereld, de textiel en het transport. Dat heeft Pathe-directeur Jean-Rene Poillot gisteren meegedeeld.

De Franse regering heeft Parretti de afgelopen jaren herhaaldelijk de voet dwars gezet. Pathe Cinema mocht als belangrijk onderdeel van het Franse culturele erfgoed niet in handen komen van een Italiaan met twijfelachtige reputatie, zo vond Parijs. Het bedrijf heeft een filmbibliotheek met 250 veelal klassieke titels, zoals Federico Fellini's 'La Dolce Vita' (uit 1959) en Luchino Visconti's 'The Leopard' (uit 1963), en beschikt over 150 bioscopen.

Pathe Cinema komt nu volledig in handen van Chargeurs. Eerder liet Chargeurs al weten de deelneming van 52,36 procent in Pathe over te nemen van de Franse groep Rivaud. De twee aandelenpakketten kosten het bedrijf 1,1 miljard franc (370 miljoen gulden). Chargeurs wil ook de resterende, op de Parijse beurs verhandelde aandelen Pathe (1,14 procent) kopen en de beleggers een premie geven van 16 procent.

In 1988 kondigde Parretti aan dat hij van plan was het belang van Rivaud in Pathe over te nemen. Ravaud zou daartoe zijn 52,3 procentsbelang verkopen aan de beleggersgroep Max Theret waarin Parretti een belang heeft van zo'n 30 procent. Maar de Franse regering blokkeerde deze transactie.

In mei van dit jaar probeerde Parretti het opnieuw. Dit keer was Rivaud bereid zijn meerderheidsbelang in Pathe te verkopen aan Pathe France Holding, eigendom van Parretti. Deze transactie werd vervolgens op 15 juni geblokkeerd, volgens de Franse minister van financien, Pierre Beregovoy, omdat 'de openbare orde in gevaar zou kunnen komen'.

De regering moest haar toevlucht nemen tot deze nogal vergezochte reden, omdat de Europese Commissie eerder aangevoerde bezwaren ongegrond achtte. Beregovoy had begin juni in het Franse parlement laten doorschemeren te vermoeden dat Parretti's geld deels uit de drugshandel komt.

De reactie, gisteren, van Pathe France Holding was zuur. 'Als de Franse autoriteiten menen gewonnen te hebben, klinkt hun victorie wel erg hol.'

De blokkade is volgens een woordvoerder onrechtvaardig en een moderne democratie en vrije economie onwaardig. Parretti zal de beslissing aanvechten voor de rechter in Parijs en Brussel, zo heeft hij intussen laten weten.

Het is niet duidelijk wat de gevolgen van de nederlaag van Parretti in Frankrijk zijn voor zijn pogingen om de Amerikaanse filmmaatschappij MGM-United Artists over te nemen. Er loopt al maanden een bod op dat bedrijf. Dat is herhaaldelijk verlengd en verhoogd, uiteindelijk tot 1,31 miljard dollar. Over de financiering bestaan grote twijfels.

Parretti's ondoorzichtige activiteiten worden met steeds meer argwaan bekeken, ook al omdat hij een goede bekende is van de justitie. In april werd hij in Napels bij verstek veroordeeld tot drie jaar en tien maanden gevangenisstraf wegens fraude bij een faillissement begin jaren tachtig.

In Nederland, waar Parretti de Cannon-bioscopen bezit, heeft de Italiaan ook voor de nodige opschudding gezorgd. Via zijn Zwitserse bedrijf Sasea werd geprobeerd het aan de Amsterdamse beurs genoteerde fonds Bobel om te vormen tot een film- en bioscoopconglomeraat. Een prospectus over deze plannen bleef echter uit, waarop Bobel vorig jaar oktober uit de officiele notering werd genomen. Bobel liet in april weten dat de ambitieuze filmplannen van de baan zijn. (Reuter, AP)