Ford laat Fiat voortaan zijn trekkers maken

ROME, 1 aug. Het Italiaanse autoconcern Fiat heeft de divisie landbouwmachines van het Amerikaanse autoconcern Ford overgenomen.

De twee autobedrijven hebben besloten hun activiteiten te bundelen in een joint venture, die voor tachtig procent in handen komt van Fiat. Hiermee krijgt het Italiaanse autoconcern Fiat een entree op de Amerikaanse tractormarkt en wordt het een van de grootste fabrikanten voor landbouwmachines ter wereld.

De vorming van de joint venture tussen Fiat Geotech en Ford New Holland, de twee dochters voor landbouwmachines, is gisteren bekendgemaakt na maandenlange onderhandelingen. Fiat zal Ford een nog te bepalen bedrag betalen. Het Italiaanse bedrijf krijgt ook een optie op de twintig procent die Ford voorlopig behoudt in de joint venture. De joint venture wordt door financiele deskundigen in Milaan en New York gezien als een teken dat Ford zich uit deze sector wil terugtrekken en zich wil concentreren op personenauto's en vrachtwagens. Fiat beschouwt de landbouwmachines wel als een essentieel onderdeel van zijn groep. Dit akkoord 'versterkt op een substantiele manier een activiteit die past in de kern van de groep, ' zei Cesare Romiti, de managing director van Fiat. 'De basisstrategie van Fiat is erop gericht op internationaal gebied een hoofdrolspeler te zijn in haar verschillende activiteiten.'

Fiat Geotech heeft fabrieken in Italie, Brazilie, Frankrijk en de Verenigde Staten. Ford New Holland produceert in de Verenigde Staten, Canada, Belgie, Groot-Brittannie en Brazilie. Fiat Geotech was al marktleider in Europa op het gebied van de tractoren. Het bedrijf maakt vooral kleinere tractoren. Na de overneming van Ford New Holland behoort Fiat tot de top vier ter wereld, met verschillende plaatsen al naar gelang marktaandeel, omzet en aandelen in verschillende soorten landbouwmachines. Wat aantallen betreft wordt Fiat nu de grootste tractorfabrikant ter wereld. Fiat Geotech had in 1989 een omzet van 2,3 miljard dollar, 500 miljoen minder dan Ford New Holland. De twee bedrijven hebben respectievelijk 13.000 en 18.000 werknemers. Samen hebben ze vorig jaar 95.000 tractoren verkocht, met nog eens 30.000 die in licentie werden gemaakt. Woordvoerders van Fiat spraken gisteren van een van de belangrijkste akkoorden uit de geschiedenis van het Turijnse automobielbedrijf, dat op verschillende manier bezig is zich te internationaliseren. Het akkoord met Ford komt als een opsteker voor Fiat, nadat eerder gesprekken met Saab over samenwerking bij de produktie van luxe-personenauto's en een overnemingspoging van het Spaanse vrachtwagenbedrijf Enasa waren mislukt.

Ford en Fiat zijn al vaker met elkaar in gesprek geweest, met wisselend succes. In 1985 werden gesprekken over een Europese joint venture voor personenauto's bruusk afgebroken. Een jaar later kaapte Fiat op het laatste moment Alfa Romeo, toen nog een staatsbedrijf, voor de neus van Ford weg. In datzelfde jaar besloten Iveco, de vrachtwagendivisie van de Fiat-groep, en Ford-Engeland samen te werken bij de produktie van vrachtwagens. Hardnekkige geruchten in de Verenigde Staten en Italie spraken over verdere samenwerking tussen Fiat en Chrysler bij de verkoop van personenauto's.