Fiscalisten fileren reiskostenforfait

ROTTERDAM, 1 aug. Vier werknemers die samen per auto naar hun werk reizen, kunnen via een ingenieuze constructie hun reiskosten meer dan volledig vergoed krijgen. Dat bleek gisteren tijdens de presentatie van de folder 'Automobiliteit fiscaal bekeken', waarmee het lease- en autoverhuurbedrijf Hertz concurrerende leasemaatschappijen hoopt af te troeven.

Bij de folder, bedoeld voor zowel ondernemers als particulieren, levert het leasebedrijf een diskette met software, waarmee de automobilist kan uitrekeningen hoe hoog het aangiftebedrag is. Ook kan het omslagpunt voor de keuze tussen benzine, diesel en LPG worden berekend. 'Op de zeer concurrerende Nederlandse leasemarkt kun je alleen opvallen door uitstekende dienstverlening', verklaarde Hertz-directeur D. de Gelder de uitgifte van de folder.

Het dossier biedt een overzicht van de meest recente wetgeving over leasing en handelt over de fiscale gevolgen van de wetswijziging inzake Oort en de beperking van de reiskostenaftrek tot 30 kilometer, die vandaag van kracht wordt. Een gebruiker van het openbaar vervoer kan vanaf vandaag wel reiskosten boven de dertig kilometer aftrekken van het belastbare inkomen.

Een andere stimulans om het autogebruik terug te dringen is de zogenoemde meerijdersregeling. Een automobilist die gebruik wil maken van deze regeling moet met werkgever en medepassagiers een contract afsluiten. Hij kan dan aanspraak maken op de zakelijke, onbelaste kilometervergoeding tot maximaal 44 cent, te weinig om een auto rendabel te laten rijden. Dat kost volgens de fiscalisten gemiddeld 60 cent per kilometer.

Vier werknemers kunnen afspreken samen naar het werk te rijden, maar dat te verzwijgen voor de werkgever. De gezamenlijke reizigers claimen de maximale reiskostenvergoeding van 2280 gulden per jaar voor woon-werkverkeer per auto bij hun baas, en geven dat aan de bestuurder van de auto. 'De vier medepassagiers kunnen er dan zelfs nog wat aan over houden', aldus een belastingadviseur van Buruma Maris Scheer. De Hertz-folder is gemaakt door fiscale specialisten van dit Rotterdamse advocaten- en belastingadvieskantoor.

Ook de keuze tussen een eigen auto of een auto van de zaak kan door de nieuwe regeling anders uitpakken voor werknemers, als ze rekening houden met de beperking van de onbelaste kilometervergoeding tot maximaal 44 cent voor een eigen auto. De inkomensbijtelling van een lease-auto wordt verhoogd van 20 tot 24 procent van de catalogusprijs wanneer per week gemiddeld drie dagen regelmatig woon-werkverkeer plaatsvindt van meer dan dertig kilometer.

De fiscalisten van Buruma trekken in het rapport de conclusie dat een auto van de zaak vooral interessant is voor werknemers die veel kilometers afleggen tussen woning en werk, omdat de reiskostenvergoeding boven de dertig kilometer is verdwenen. Daar staat wel tegenover dat de inkomensbijtelling voor een lease-auto is verhoogd tot 24 procent. Ook de werknemer die naast zakelijke kilometers regelmatig verschillende arbeidsplaatsen bezoekt, trekt profijt van een auto van de zaak.

In een bedrijf dat voor de auto van de zaak een bijdrage van zijn werknemers vraagt, is het volgens de folder fiscaal aantrekkelijk de werknemer te laten bijdragen aan de afgelegde prive-kilometers. Ook is het aan te raden dat de betrokken werknemer zijn brandstofkosten geheel of gedeeltelijk zelf betaalt. Die zijn dan aftrekbaar.

Voor werknemers die in een hoog tarief van de inkomstenbelasting vallen en in een dure auto rijden, kan het interessant zijn een kilometer-vergoeding af te spreken, vooral wanneer weinig prive wordt gereden. In zo'n geval kan het ook aantrekkelijk zijn een auto te leasen volgens een speciale constructie, de zogenoemde 'financial lease'. De automobilist financiert daarbij zijn auto zelf en sluit vervolgens voor een bepaalde tijdsduur een contract met een leasemaatschappij.