Vier ton verlies op exploitatie van Van Gogh-dorp

AMSTERDAM, 30 juli Het Van Gogh-village in Amsterdam, dat gisteren werd gesloten, heeft een exploitatieverlies van 'enkele tonnen' opgeleverd. In het tentenkamp op het Museumplein konden bezoekers aan het Van Gogh-museum een hapje en een drankje, boeken, en Van Gogh-souvenirs als t-shirts en reprodukties kopen. Volgens een woordvoerder van de KLM, de uitbater van het dorp, is een tekort van 400.000 gulden 'niet ondenkbaar'. KLM Catering Services exploiteerde het dorp en had de organisatie vervolgens uitbesteed aan het Haagse bureau Winkelman en Van Hessen. De KLM investeerde 3,5 miljoen gulden in het project. Ondanks het verlies heeft het Van Gogh-village volgens de KLM beantwoord aan de doelstellingen; ruim 400.000 bezochten het dorp en 260.000 kochten er iets. 'Het concept was uniek en de ervaring leerzaam, 'aldus de woordvoerder. In het dorp werkten aanvankelijk ruim tachtig mensen, maar toen het a la carte-restaurant een fiasco bleek en werd opgeheven daalde dat tot 45. De reclame zou 'onderkoeld' gebleven zijn als gevolg van het conflict met museum Overholland.