M en S concurrent voor bestaande warenhuizen

ROTTERDAM, 30 juli De komst van Marks en Spencer naar Nederland betekent zware concurrentie voor de Nederlandse warenhuizen die de laatste jaren toch al te lijden hebben onder de opmars van succesvolle speciaalzaken.

C en A, Hema en V en D kunnen hun borst nat maken: Marks en Spencer opent niet alleen een vestiging in Amsterdam, maar is ook op zoek naar geschikte lokaties in Eindhoven, Maastricht, Utrecht, Rotterdam en Den Haag, zo bleek vanochtend. De winkelketen die onder het motto 'goede kwaliteit tegen lage prijzen' een groot deel van de gewone Britten in de kleren steekt, met toenemend succes kant- en klaarmaaltijden voor Britse magnetronovens levert en de persoonlijke verzorging van de Britse huisvrouw voor zijn rekening neemt, stapt na een geslaagd entree in Frankrijk nu ook de Nederlandse markt op.

Vraag is natuurlijk of het de Britten zal lukken hier vaste voet aan de grond te krijgen. 'De Nederlandse markt is erg goed afgedekt', vertelt W. Mensing van het marktonderzoeksbureau AC Nielsen in Amsterdam. 'Elk marktaandeel dat Marks en Spencer verovert zal voor een belangrijk deel ten koste gaan van de Nederlandse concurrenten.'

Omdat de bestedingen in de Nederlandse detailhandel slechts 'enkele procenten per jaar' groeien, is het volgens Mensing heel moeilijk om marktaandeel te verwerven zonder bestaande partijen te treffen.

Vraag is of Marks en Spencer in staat zal zijn de Nederlandse warenhuizen af te troeven. De warenhuizen maken in deze tijd van speciaalzaken weliswaar een moeilijke periode door, maar ze doen er alles aan om de concurrentie het hoofd te bieden. Zo verkeert Vroom en Dreesmann midden in een ingrijpende sanering. De sterk verslechterde resultaten dwingen het grootwinkelbedrijf zelfs een aantal vestigingen te sluiten. Ook Hema stuurt bij, werkt volgens eigen zeggen aan 'een grote beurt', en experimenteert met kleine warenhuizen. En zelfs de Bijenkorf, inmiddels de moeilijkheden van begin jaren tachtig al ruim te boven, klaagt over de concurrentie van de speciaalzaak.

De herorientatie van de warenhuizen wordt vaak in verband gebracht met een meer individualistisch en grillig koopgedrag van de consument. Ook C en A, het gesloten confectiebolwerk van de familie Brenninkmeijer, speelt hier op in. De vestiging in Amsterdam, het vlaggeschip van C en A Nederland, herbergt sinds kort een groot aantal boetiekachtige 'winkels in de winkel'. C en A erkent dat Marks en Spencer in Nederland een geduchte concurrent zal zijn. Maar echt bang zijn de Brenninkmeijers niet. 'We vrezen de concurrentie niet. Het houdt ons allert. Bovendien werkt C en A in Engeland ook naast Marks en Spencer', aldus een woordvoerder.

De herorientatie van de Nederlandse warenhuizen gaat zo ver dat sommige zich in nauwelijks verholen bewoordingen afvragen of er nog wel toekomst is voor het warenhuis in oude vorm. De traditionele 'winkel van sinkel' is uit de gratie. V en D probeert uit alle macht om van het oude warenhuis-imago af te komen. Zelfs de Hema vraagt zich nu af of het eigenlijk wel een echt warenhuis genoemd mag worden. 'Er is bij ons een discussie of we eigenlijk niet meer een variety store zijn', zei de woordvoerder vanochtend.

Ook Marks en Spencer laat zich liever geen warenhuis noemen. , We zijn geen warenhuis. We verkopen namelijk alleen onze eigen merken. We zijn een meer een large retailer.'

    • Onze Geert van Asbeck