Laatste kaarten voor Van Gogh vliegen weg

AMSTERDAM, 27 juli De kaartverkoop van de herdenkingstentoonstellingen van Vincent van Gogh in Amsterdam en Otterlo heeft omstreeks 21 miljoen gulden opgebracht. In totaal zullen zondagavond, wanneer beide tentoonstellingen sluiten, ongeveer 1.250.000 miljoen mensen de werken van Van Gogh hebben gezien, 825.000 in Amsterdam en 425.000 in Otterlo. De gemiddelde toegangsprijs is fl. 17,50. Via de Spaarbank, die de kaartverkoop coordineerde, kochten circa 800.000 mensen een toegangskaart. Ook bij de musea konden kaarten worden gekocht.

Het is niet meer mogelijk kaarten voor de schilderijententoonstelling in het Rijksmuseum Vincent van Gogh in Amsterdam te reserveren. Voor het tekeningen-overzicht in Rijksmuseum Kroller-Muller in Otterlo zijn nog wel kaarten beschikbaar, maar, volgens de Spaarbank 'vliegen ook deze toegangsbiljetten nu met 1.500 exemplaren per dag de deur uit'. Met name uit Frankrijk is veel belangstelling getoond. Belgie volgt op een tweede plaats, daarna Duitsland en Italie. 'Een fantastische kaartverkoop, wij zijn zeer tevreden', aldus P. C. Demelinne, adjunct-directeur van de Stichting Spaarpropaganda. 'Het reserveringssysteem heeft technisch voortreffelijk gefunctioneerd. Er wordt overwogen in de toekomst opnieuw aan een dergelijke manifestatie mee te werken, maar eerst moeten we alles op een rijtje zetten. Wat heeft het ons bijvoorbeeld aan inspanningen gekost?' Volgens Demelinne zijn er ook bij de verkoop van catalogi 'records gesneuveld'.

Een op de zeven tot acht bezoekers kocht een catalogus. De Stichting Vincent van Gogh 1990, die voor de organisatie van de gehele Van Gogh-herdenkingsmanifestatie tekent, maakte vanmorgen bekend dat via de musea 150.000 paperback-catalogi zijn verkocht van fl. 97,50 per stuk. Over de totale verkoopopbrengst van de catalogi, die in het Nederlands, Engels, Frans, Italiaans en Spaans beschikbaar waren, kon de stichting zich vanmorgen nog niet uitlaten, omdat de cijfers nog ontbraken over de verkoop via de boekhandel. Volgens Madeleine Wardenaar, verantwoordelijk voor de publiciteit, is de stichting 'zeer tevreden'.

Dankzij het systeem van voorverkoop heeft dit grote aantal mensen de tentoonstellingen kunnen bezoeken, aldus de woordvoerster.