General Motors.

General Motors, het grootste autoconcern ter wereld, heeft zijn winst in het tweede kwartaal met 38 procent zien dalen tot 900 miljoen dollar. De winst per aandeel daalde van 3 dollar naar 1,67 dollar. In het tweede kwartaal van 1989 was er nog een winst van 1,45 miljard dollar. De omzet was met 33,94 miljard dollar ongeveer even groot als in dezelfde periode van vorig jaar, zo heeft het autoconcern gisteren bekendgemaakt.

De halfjaarwinst daalde van drie miljard tot 1,61 miljard dollar. De halfjaaromzet kwam uit op 64,05 miljard dollar na 66,77 miljard dollar in de eerste helft van 1989. GM-topman Roger Smith verklaarde de winstdaling uit hoge kosten voor reclamecampagnes in Noord-Amerika. Het concern behaalde overal in het buitenland recordresulaten, behalve in Brazilie.

Smith liet zich in tevreden zin uit over de resultaten bij computerdochter EDS en de financieringsmaatschappij GMAC. GM verkocht in de eerste helft van dit jaar 3,96 miljoen auto's tegen 4,29 miljoen in de eerste helft van vorig jaar. In de Verenigde Staten verminderde de verkoop van 2,7 miljoen tot 2,29 miljoen stuks.