Nederland te duur bij export oude auto's naar O-Europa

ROTTERDAM, 26 juli De Nederlandse autohandel profiteert nauwelijks van de explosief toegenomen export van tweedehands auto's van West- naar Oost-Europa. Nederlandse occasions zijn gemiddeld een kwart duurder dan buitenlandse, wegens de in Europa unieke bijzondere verbruiksbelasting (bvb) op auto's in Nederland. Alleen bij de allergoedkoopste auto's (tussen de 500 en 1500 gulden) kan ons land een klein graantje meepikken.

Dat stellen de RAI (Vereniging van rijwiel- en automobielindustrie) en de Bond van garagehouders (Bovag). De autobranche heeft vorige week in een gezamenlijke brief aan staatssecretaris Van Amelsfoort (Financien) gevraagd om de bvb af te schaffen.

Oosteuropese kopers moeten nu, afhankelijk van de waarde, bij aanschaf van een Nederlandse auto een prijs betalen waarin 19 tot 27 procent bvb is inbegrepen. 'Als die belasting wordt afgeschaft kunnen we jaarlijks minstens 20.000 occasions naar Oost-Europa exporteren', zegt een woordvoerder van de RAI in een toelichting.

Tot voor kort kenden landen als West-Duitsland en Belgie net als Nederland een groot overschot van tweedehands auto's. Na de liberalisatie in het voormalige Oostblok werd vrij handelsverkeer mogelijk en kwam vanuit de ons omringende landen een massale uitvoer van occasions naar Oost-Europa op gang.

Een woordvoerder van de FEBIAC de Belgische tegenhanger van de RAI zegt dat jaarlijks 'enkele tienduizenden' Belgische occasions in alle prijsklassen hun weg vinden naar Oost-Europa. Oude auto's zijn een gewild produkt: in Oost-Europa bedroeg de wachttijd voor een Lada, Skoda of Trabant enkele jaren. In Belgie of Duitsland kan de rijlustige Oosteuropeaan zonder in de rij te hoeven staan een tweedehands auto van Westers makelij kopen.

Vergeleken met de export vanuit Belgie en West-Duitsland zijn de Nederlandse cijfers zeer bescheiden. Nederland exporteert volgens de RAI jaarlijks maar enkele honderden APK-afgekeurde auto's in de prijsklasse van 500 tot 1500 gulden naar Oost-Europa. 'Boven de 3000 gulden zijn we kansloos', sombert F. A. van Esveld, bedrijfsleider van een bij de Bovag aangesloten Lada-dealer in Rotterdam. Zijn bedrijf 'we zijn marktleider' exporteert jaarlijks via de Rotterdamse haven ongeveer 200 afgekeurde auto's, vooral Lada's, naar Oost-Europa.

Een woordvoerder van Volkswagen-importeur Pon in Amersfoort vertelt dat de aangesloten dealers met lede ogen moeten toezien hoe Oosteuropeanen hun tweedehands Volkswagen in West-Duitsland aanschaffen. 'Onze tweedehands Volkswagens zijn gewoon te duur.' Russische vrachtschepen, op zoek naar tweedehands auto's, nemen vanaf de Noordzee regelmatig contact op met Belgische en Nederlandse autohandelaren. Al naar gelang de prijs wordt de steven richting Antwerpse of Rotterdamse haven gewend. 'De Russen doen wat vaker de Rotterdamse haven aan, nu ze de markt voor oude Lada's in Belgie hebben afgeschuimd', vertelt Van Esveld. Maar voor duurdere Nederlandse occasions hebben de Russen geen belangstelling, stelt de Rotterdamse autohandelaar spijtig vast. 'In die prijsklasse worstelen we met een enorm overschot.' De Nederlandse autohandelaren zitten volgens cijfers van de RAI opgescheept met 50.000 moeilijk verkoopbare occasions. In totaal zijn circa 200.000 gebruikte automobielen te koop in Nederland. Volgens de autobranche kost afschaffing van de bvb de schatkist geen cent. Als 20.000 occasions naar het voormalige Oostblok zouden worden geexporteerd en de bvb zou zijn afgeschaft zouden volgens de autohandelaren circa 10.000 nieuw auto's in Nederland verkocht worden. 'Dat brengt extra omzetbelasting in het laatje van de overheid', meent J. Hak, beleidsmedewerker van de RAI. Bovendien zou de Nederlandse fiscus volgens de RAI 10 miljoen gulden extra vennootsschapsbelasting incasseren, omdat de winsten in de autohandel zullen stijgen. Bij een daling van de gebruikte voorraad auto's worden ook de kosten voor rente en afschrijving minder, waardoor de nettowinst stijgt.

Financien zet vraagtekens bij de stelling van RAI en Bovag dat bij afschaffing van de bvb de kosten tegen de baten opwegen. Een woordvoerster bevestigt dat het ministerie de budgettaire gevolgen van de maatregel bestudeert. Volgens haar zal de staatssecretaris in september beslissen of afschaffing van de bvb aan de orde is. 'Omdat daarvoor een wetswijziging nodig is duurt het in ieder geval nog maanden voordat mogelijke afschaffing een feit is.'