Jongeren scheuren op dafje onder de brommers

ROTTERDAM, 26 juli De snorfiets, jarenlang het dafje onder de brommers, is ontdekt door de jeugd. De gemotoriseerde tweewieler, waarop men niet harder mag rijden dan 25 kilometer per uur en waarbij niet de plicht bestaat een helm te dragen, wordt op grote schaal door jongeren opgevoerd. Zij kunnen zo snelheden bereiken van 70 en zelfs 80 kilometer per uur.

De politie van Amsterdam spreekt van een groot probleem, dat al ruim een jaar bestaat. Ook de Utrechtse politie maakt zich zorgen over de rage. 'Het is gevaarlijk. De remmen en de banden zijn op zulke snelheden niet berekend', zegt adjudant H. Wilkens van de afdeling Bijzondere Verkeerstaken. 'En bovendien draagt men geen helm.' In 1975 lanceerde de toenmalige minister van verkeer en waterstaat Westerterp het idee van de snorfiets, een vervoersmiddel voor mensen die een fiets te vermoeiend vonden en een brommer te gevaarlijk, en voor tegenstanders van de helmverplichting. Maar ondanks het enthousiasme waarmee de fabrikanten modellen van de lichte bromfiets op de markt brachten, sloeg de vondst niet aan. Toen iedereen de snorfiets al had afgeschreven, bleek het lichtste model, de fiets met hulpmotor, eind jaren tachtig opeens een gewild artikel onder fietsers van middelbare leeftijd en ouder. En sinds ruim een jaar zijn de bromfietsen die onder de categorie snorfiets vallen, dat wil zeggen niet harder kunnen dan 25 kilometer per uur, in trek bij jongeren. De lage verzekeringspremie, de vrijstelling van de helmplicht en het gemak waarmee die snorfietsen kunnen worden opgevoerd zijn daarvan de belangrijkste oorzaken.

Vooral de Gilera Cita is populair, een snorfiets met kleine wielen en dikke bandjes uit de Italiaanse Piaggio-fabrieken. Importeur ETS in Tilburg kan het 'cittaatje' niet aangesleept krijgen. 'Ze zijn heel makkelijk op te voeren', zegt H. Laaper van Tweewielercentrum Zuilen in Utrecht. 'Die jongens kopen setjes onderdelen voor echte bromfietsen, en en met een paar eenvoudige ingrepen kan je zo'n ding zo veertig kilometer laten rijden. Als je er een ander motorblok inzet kom je op nog hogere snelheden.'

Laaper verkoopt de Citta voor 1.799 gulden. 'Het is een rage, en het breidt zich uit als een inktvlek. Het begon in Volendam en verspreidde zich vervolgens naar Amsterdam en daarna naar Utrecht.'

Bromfietsenhandelaar Bien uit Volendam bevestigt dat. 'Hier is het begonnen, want een Volendammer houdt niet van zo'n klereding op z'n kop.' De politie van Amsterdam voert al gerichte acties ter opsporing van de opgevoerde snorfietsen, de Utrechtse politie is van plan daar na de schoolvakanties mee te beginnen.

Veilig Verkeer Nederland noemt de ontwikkeling 'levensgevaarlijk'.