KLM kondigt besparingen aan

AMSTELVEEN, 25 juli De wereldluchtvaart gaat een kansrijke toekomst tegemoet. Maar op de korte termijn hebben de maatschappijen te maken met turbulenties: krappere marges, toenemende congestie in het luchtverkeer en felle concurrentie. Ook de KLM kan zich daaraan niet ontworstelen.

De maatschappij gaat een campagne voeren om het kostenniveau structureel te verlagen. 'Betere marges zijn noodzakelijk om de enorme expansieplannen en investeringen te financieren', aldus mr. J. F. A. de Soet, president-directeur van de KLM gisteren bij de presentatie van het jaarverslag 1989/90. De maatschappij wil na de zomer met nadere mededelingen komen over een omvangrijk besparingsprogramma. Het streven van de directie is gericht op een verhoging van het bedrijfsresultaat tot minimaal 5 procent van de omzet. De kritische beladingsgraad, het punt waarop de KLM quitte speelt op haar vluchten, moet omlaag.

De KLM zag in het boekjaar 1989/90 de bedrijfsinkomsten weliswaar met 8 procent stijgen tot 6,4 miljard gulden, maar tegelijkertijd namen de bedrijfslasten met 10 procent toe tot 6,1 miljard gulden. Stijgende brandstofkosten, uitbreiding van het personeelsbestand, toenemende kosten door vertragingen en wisselkoersverschillen zetten de resultaten sterk onder druk.

Vooral de negatieve valuta-ontwikkelingen hebben een belangrijke invloed op de de bedrijfsvoering, legde De Soet uit. Tachtig procent van de KLM-inkomsten wordt verdiend in vreemde valuta (dollar, pond, yen), die ten opzichte van de gulden vorig jaar aanmerkelijk in waarde zijn gedaald. Ongeveer vijftig procent van KLM's kosten worden daarentegen in de relatief dure gulden gemaakt. 'Dat is een kwestbaar punt', aldus De Soet.

Gezien de 'rooskleurige toekomst' van de luchtvaart heeft de KLM een omvangrijk investeringsprogramma op stapel staan om de marktpositie te versterken. De maatschappij investeert de komende vijf jaar gemiddeld twee miljard gulden per jaar in luchtvloot, computers en infrastructuur. De KLM heeft het afgelopen jaar voor 4,8 miljard gulden aan nieuwe vliegtuigen besteld. De gemiddelde leeftijd van de vloot is nu 7 jaar, in de internationale luchtvaart ligt dat gemiddelde op 12 jaar. 'Na de introductie van de MD-11 zal KLM beschikken over de op een na jongste vloot ter wereld', aldus De Soet.

De KLM blijft op zoek naar partners in het buitenland. De deelnemingen in Sabena World Airlines en het Amerikaanse Northwest Airlines leveren over twee a drie jaar hun rendement op, liet drs. P. C. W. Alberda van Ekenstein, hoofd bureau financien en deelnemingen van de KLM, weten.

De maatschappij zal dit jaar een boekwinst van ongeveer 110 miljoen gulden behalen op de verkoop van oudere toestellen. De boekwinst op de verkoop van het meerderheidsbelang in Golden Tulip International bedraagt 5 miljoen gulden. De KLM zal in augustus de dochtermaatschappijen NetherLines en NLM CityHopper volledig integreren.

De KLM leed vorig jaar een boekverlies van 67 miljoen gulden op de verkoop van zes Fokker-100 vliegtuigen. Dat verlies ontstond doordat de KLM de toestellen tegen een hoge dollarkoers had aangeschaft en en tegen een lagere koers moest verkopen.