Trein brengt badgasten rechtstreeks naar Zeeuwse kust; Strandreisje zonder stress

Om tien over negen weerklinkt in het station van Breda luid het krijsenvan meeuwen. Als het gekrijs wegebt, kondigt de omroepster dekomst aan ('over veertien minuten... ') van de Zeeuwse Strandexpress, die zaterdag voor zijn eerste rit om elf over negen uit Tilburg isvertrokken. Een groepje strandgangers op het perron knikt elkaartoe, terwijl na de boodschap van de omroepster het meeuwengekwetter weeraanzwelt.

In de regionale kranten, voor de radio van Omroep Brabant en met foldersen aanplakbiljetten heeft de NS de 'zonaanbidders en strandgenieters uit Tilburg en Breda' de afgelopen weken gewezen op de mogelijkheid van deze 'rechtstreekse verbinding met de stranden van Zoutelande, Westkapelle, Domburg en Zeeuws-Vlaanderen'.

Voor de Strandexpress gelden de normale tarieven: een retourtje Breda-Zoutelande kost 33,50 gulden. Daarmee is de reiziger dankzij de NS en debusmaatschappij Zuid-West-Nederland binnen een uur van Breda in Zoutelande, zonder files, zonder parkeerstress, bovendien zonder te hoeven overstappen in Roosendaal of op de bus te wachten. De NS belooft zelfs de droom van minister Maij-Weggen een gratis krantje.

Toch is het niet druk op het perron als de trein binnenrolt. Een jonge moeder met twee kinderen zal ook nog gebruik maken van de mogelijkheid om met het kaartje per pont van Vlissingen naar Breskens te gaan: 'Het gaat mij eigenlijk om de pont, voor de kinderen. Dat ze dat ook eens meemaken. Het strand interesseert ze niet zoveel.'

De moeder weet niet dat ze vanuit Breskens met de bus naar het strand van Retranchement kan. 'Je wil toch wel met de boot?', vraagt ze een van haar peuters. Het knaapje schudt ontkennend zijn hoofd (met strandklep). In de trein weer een omroeper. Hij heet ons welkom in de Zeeuwse Strandexpress, die ons 'rechtstreeks naar de zonnige stranden van Zeeland zal brengen'.

Het is schitterend weer en zonder meer gezellig in de trein. De controleurs controleren niet, maar delen strandballen uit met het NS-embleem erop. 'Ja, dit is best een beetje anders werken dan normaal', zegt er een. 'Voor ons is het ook eenbeetje vakantie.'

Een extra conducteur in de express gaat langs meteen turflijst voor herkomst en bestemming van zijn klanten.

Morgen zijn er zelfs drie man extra aanwezig om reclame te maken voor andere speciale soorten kaartjes uit het gestaag uitdijende pakket vande NS.

Zonovergoten

Tijdens hun eerste tocht naar de zonovergoten Zeeuwse stranden maken de controleurs grappen en delen ze het aangekondigde krantje uit, het Brabantse dagblad Het Nieuwsblad. De trein is nog maar voor een kwart gevuld, van de 222 zitplaatsen zijn er 60 bezet. De meeste zonaanbidders zijn in Breda opgestapt met bestemming Zoutelande, het dichtstbijzijnde strand. Behalve de moeder met de peuters gaan er nog tien badgasten met de pont naar Zeeuws-Vlaanderen, maar zij stappen in Vlissingen uit.

Het hoofd algemene zaken van de ZWN, J. Nienhuis, spreekt van een 'behoorlijk maar rustig begin'.

'De belangstelling van de automobilisten voor de Zeeuwse stranden was dit weekend weer zeer groot en de wegen naar Zeeland stonden weer vol blik', zegt hij. 'Maar ik geloof niet dat er een directe relatie bestaat tussen de drukte op de wegen en de belangstelling voor de Strandexpress'. Vandaag is de express voor de derde keer uitgerukt. Volgens een woordvoerder van de provincie Zeeland moet de Strandexpress 3.500 zonaanbidders gaan vervoeren om financieel quitte te spelen. Dat wordt nog spannend, want zondag was de belangstelling minder groot dan zaterdag. Als er verliezen optreden, heeft de provincie Zeeland zich bereid verklaard om 50.000 gulden bij te leggen. In Middelburg roept een conducteur: 'Loop achter mij aan, dan breng ik jullie naar de bussen.'

Dit is een gewichtig moment, want de NS moet de zonaanbidders nu overdragen aan de ZWN. Het Zeeuws Streekvervoer heeft zes bussen vrijgehouden, maar hoeft slechts met twee uit te rukken:een voor Westkapelle via Zoutelande, en een praktisch lege naar Domburg. Alle chauffeurs zijn echter komen opdagen, zodat elke strandbus drie jolige bestuurders meekrijgt: 'De ZWN-prijsvraag voor vandaag: hoeveel korrels zand liggen er op een vierkante meter strand in Zoutelande?' Geen strandballen van de ZWN. Een chauffeur: 'Dat zou maar onderlinge haat en nijd geven, welke strandballen het meest gebruikt worden en zo. Wij hebben onze service.'

Voor we het beseffen zijn we in Zoutelande. De Strandexpress rijdt, bij mooi weer, tot 13 augustus. Surfplanken en fietsen mogen niet worden meegenomen. Een nadeel: de terugreis gaat met het gewone openbaar vervoer. Dat betekent de bus via Bigge-, Koude- en Serooskerke, wachten op aansluiting in Middelburg en overstappen in Roosendaal. De terugreis duurt twee keer zo lang als de tocht heen.