Het aureool van Delgado is weer verder aangetast

BORDEAUX, 20 juli In Spanje is Pedro Delgado onschendbaar. Zelfs wanneer hij zoals vorig jaar te laat aan de start voor de proloog komt, krijgt Delgado van de Spaanse media de kans zich te verontschuldigen voor zijn merkwaardige blunder. In de bijna afgelopen Tour stapelde de oud-Tourwinnaar fout op fout, verzweeg hij zelfs tegenover zijn ploegleiding dat hij al dagen last had van darmstoornissen en liet hij zich gisteren in de etappe naar Bordeaux op amateuristische wijze van de derde plaats in de klassement drukken door Erik Breukink. Hoe lang blijft de positie van Delgado nog onaantastbaar? Ploegleider Echevarri is nog niet uitgekeken op zijn kopman, maar uit zijn woorden blijkt dat hij met de dag meer gaat twijfelen aan Delgado. 'Er zijn dingen met Pedro in deze Tour gebeurd, die ik niet begrijp. Maar laten we wachten tot na de Tour om erover te praten. Het is nu niet de tijd om onvrede te stichten in de ploeg.' Echevarri kan in zijn ploeg naast Delgado beschikken over Miguel Indurain. Deze 26-jarige Bask groeide de afgelopen weken uit tot de indrukwekkendste renner van het peloton. Niet alleen door zijn rijzige, atletische gestalte die aan Francesco Moser doet denken, maar vooral door zijn krachtige, elegante stijl als tijdrijder en knecht van Delgado. Indurain won slechts de etappe naar Luz-Ardiden, waarin hij ogenschijnlijk zonder inspanning LeMond volgde. In zijn hart ziet Echevarri Indurain liever kopman dan Delgado. 'Maar ik weet niet of Indurain al voldoende is gerijpt om de Tour te winnen. Volgend jaar is hij gelijkwaardig aan Delgado. Daarna krijgt hij zijn kans. Dan zal hij zonder twijfel de Tour winnen.'

Groeistuipen

Mogelijk krijgt Indurain over een of twee jaar concurrentie van Erik Breukink, eveneens 26 jaar. De Nederlander maakt deze ronde duidelijk progressie, de periode van groeistuipen is bijna voorbij. Zijn tijdritten zijn evenals die van Indurain ijzersterk, hij klimt evenwichter en zijn koersinzicht wordt mede door zijn agressievere stijl duidelijk herkenbaar. Gisteren toonde hij in de finale van de achttiende etappe naar Bordeaux zijn tactisch vermogen en als beloning mocht hij oprukken naar de derde plaats in het klassement.

Een beetje apathisch geworden door door de enorme hitte (de hele dag 39 graden Celcius) van Zuidoost-Frankrijk liet Delgado op twintig kilometer van Bordeaux zomaar een groepje van negentien renners wegrijden. De Spanjaard zou aan de staart van het peloton hebben gewacht op de drank die een paar van zijn ploeggenoten waren gaan halen bij de ploegleidersauto. Hij besloot zich wat terug te laten zakken en nog voordat Delgado zijn dorst kon lessen was het peloton in twee stukken geslagen. Met in de voorste groep natuurlijk LeMond, met Chiappucci als aan een touwtje aan zijn achterwiel, en Breukink. Curieuzer werd de wedstrijd toen de Italiaan Gusmeroli op tien kilometer van Bordeaux aan kop van het peloton versnelde, Breukink meesprong, gevolgd door Gusmeroli's ploeggenoot Bugno. LeMond had kunnen reageren, maar liet geirriteerd door de wieltjesplakkerij van Chiappucci het drietal lopen. De koude oorlog tussen de Italiaanse geletruidrager en LeMond dateert van woensdag toen Chiappucci tijdens de beklimming van de Marie-Blanque het tempo op kop van het peloton verhoogde toen de Amerikaan een lekke band kreeg. 'Chiappucci is een piccolo corridore (kleine renner, red.)', riep LeMond gisteren smalend. 'Wacht maar tot hij zaterdag in de tijdrit zelf een lekke band krijgt.' Breukink wist weinig voordeel te halen (slechts achttien seconden) uit het conflict tussen LeMond en Chiappucci. Vooral omdat Delgado weer kon aansluiten, werd het tempo in het peloton de laatste kilometers verschrikkelijk opgejaagd. Bugno en Breukink, Gusmeroli in mindere mate, werkten uitstekend samen. Bugno: 'We reden allebei voor de overwinning, bovendien wilde Breukink de derde plaats in het klassement.'

Breukink greep voor de derde maal in de eindsprint naast de etappezege. Op Alpe d'Huez waren Bugno en Breukink hem te snel af, in St. Etienne Chozas en gisteren opnieuw Bugno. Het Oranjegevoel had kunnen opleven in Bordeaux, waar in het verleden al menig Nederlandse renner won. Breukink nuchter: 'Daar heb ik geen moment aangedacht. Het klassement was belangrijker. Achttien seconden is weinig, jammer. In de sprint zag ik al gauw dat Bugno te sterk was. Maar dat was minder erg.' In de tijdrit van morgen rondom het Meer van Vassiviere valt waarschijnlijk de beslissing over de Tour-zege. De overgrote meerderheid zal zich niet eens meer inspannen om een goede tijd neer te zetten. De hitte van de laatste dagen heeft de renners uitgeput. Volgens Tour-arts Ducardonnet is de schade minder ernstig dan verwacht. 'Voor de Pyreneeen was een derde van het peloton ernstig verzwakt. Gelukkig was het niet zo warm in de bergen en hebben velen minder te lijden gehad. Maar als deze hitte aanhoudt, zijn er weinig middelen die de renners op de been kunnen houden. Zo zwaar kan een Tour de France zijn.' Massimo Testa, de Italiaanse ploegarts van 7-Eleven, meent dat de medici waakzamer moeten zijn in de Tour. 'Het is niet langer verantwoord drie weken zonder ploeg-arts te werken. We controleren zoveel mogelijk de hartslag bij de renners. Zelfs 's nachts, want dan kunnen de gevaarlijkste dingen gebeuren. Dan gaat het hart zo langzaam kloppen dat het op een moment kan stilstaan.'

Een situatie die vergelijkbaar is met de onverwachte dood in de afgelopen winter van de Nederlandse renner Johannes Draaijer.

Blikjes

Verzorger Piet Boot van Panasonic weet dat het vochtverlies in deze hete dagen bijna niet is te compenseren. 's Morgens meer eiwitrijk voedsel, vooral muesli, onderweg natuurlijk water, maar zoveel mogelijk proteinendrankjes en cola. We hebben onze hele ploegleidersauto volgestouwd met blikjes cola. Dat kunnen de renners zich laten terugzakken en buiten de normale bevoorrading drinken.'

Toch valt het gewichtsverlies van een renner op dagen van 39 graden Celsius enorm mee, meent Boot. 'Als je afgetraind aan de Tour begint, verlies je op zo'n dag ongeveer een kilo. Begin je slecht getraind, dan kost zo'n dag tenminste vijf kilo.'