Twentse brouwer Grolsch actief op Duitse biermarkt

ENSCHEDE, 19 juli Grolsch gaat de Duitse markt op. Na de zomer wil de Twentse bierbrouwer zijn Premium Pilsener vanuit een nieuw verkoopkantoor in Giessen (Hessen) verkopen.

Zwaartepunten voor Grolsch zullen Noordrijnland-Westfalen en het Rijn-Main-gebied zijn. De brouwer mikt zowel op de thuisverbruik- als op de horecamarkt en zal zowel (beugel)flessen als vaten leveren. Heineken, de belangrijkste Nederlandse concurrent van Grolsch, zit al jaren op het vinkentouw om de Duitse markt op te gaan, maar heeft tot nog toe nog niet de stap durven maken.

Buitenlandse brouwers beschouwen West-Duitsland nog altijd als een zeer moeilijk toegankelijke markt. Lange tijd was zij zelfs afgeschermd door het Reinheitsgebot, in de Middeleeuwen ooit ingesteld als bescherming van de consument tegen inferieure produkten, maar verworden tot handelsbarriere. Deze drempel werd echter enige tijd terug, na een taaie strijd via de Europese rechter, geslecht. Toch stonden de brouwers elders uit Europa niet direct te trappelen om de Bondsrepubliek in te trekken. De gevestigde positie van de Duitse brouwers, onder meer gebaseerd op de merkentrouw van de bierdrinker, maakten penetratie in die markt, hoe aantrekkelijk ook, een hachelijke en dure zaak.

De Bondsrepubliek is de belangrijkste biermarkt van de EEG. Per hoofd van de bevolking is het verbruik ongeveer 144 liter. De Denen volgen met 126 liter en de Belgen met 119 liter. Het verbruik in Nederland is ongeveer 88 liter per kop.

Met het betreden van de Duitse markt zet Grolsch een belangrijke stap naar verdere internationalisering. Vorig jaar was de export van Grolsch al goed voor 31 procent van de omzet van 414 miljoen gulden.

De Bondsrepubliek telt 1178 brouwerijen, vaak erg regionaal georienteerd, die vorig jaar goed waren voor een totale produktie van 93 miljoen hectoliter.