Jean-Pierre Carenso waakt over karakter Frans monument; 'Tourheeft plafond bereikt'

PAU, 19 juli Du pain, du vin et du Boursin. Jean-Pierre Carenso was nauw betrokken bij het bedenken van deze wereldberoemde slogan die een Franse kaas aanprijst en in talloze landen op het televisiescherm verschijnt. De 55-jarige Carenso is niet alleen bijzonder inventief, hij is ook een harde zakenman. Vandaar dat het niet verwonderlijk was dat hij in 1988 werd gevraagd om algemeen directeur van de Societe du Tour de France te worden.

Aan het begin van het gesprek stelt Carenso voor Engels te spreken. Zijn uitspraak van die taal lijkt op die van Charles Aznavour en al vlot gaat hij op Frans over. 'Greg LeMond', zegt hij, 'zal de Tour wel winnen. Een prachtige kampioen, dat geef ik toe. Maar toch had ik liever een Franse triomfator gezien. Commercieel was dat voor ons een stuk aantrekkelijker geweest.' Vriendelijk knikkend moet Carenso beamen dat in het kader van de mondialisering van het wielrennen de Amerikaan LeMond ook een prachtige winnaar is. Maar hij vervolgt met de opmerking voorzichtig te zijn met de term mondialisering. Ten minste als het gaat om de Tour. Enkele van zijn voorgangers, de verdreven dictator Felix Levitan en de ex-kroonprins Xavier Louy, ijverden voor een Tourstart in Tokio of New York. Carenso: 'Onlangs heeft Montreal zich kandidaat gesteld. We hebben die stad geweigerd na een enquete onder tweehonderd renners en ploegleiders. De helft van de ondervraagden was tegen een Touretappe in Canada.' De bezwaren waren volgens Carenso vooral van medische aard. 'Financieel gezien was Montreal heel interessant, maar het grote geld mag geen voorrang krijgen boven het sportieve aspect. De Tour moet niet de kant op van het boksen, waar alleen de dollars tellen. In die sport vechten ze bij wijze van spreken om de acht dagen om een wereldtitel. Zo'n kampioenschap heeft dan toch geen enkele waarde meer? Er zijn zo veel vedettes dat ze onherkenbaar zijn geworden.'

Avontuur

Het gesprek met Carenso wordt herhaaldelijk onderbroken. Excusez moi klinkt het steeds als de telefoon rinkelt. In de Tour functioneert Carenso ook als pr-man die hoge gasten ontvangt. 'Elke dag heb ik wel een minister, een oud-minister, een andere politicus of groot zakenman in de auto. Ik begrijp de belangstelling best. De Tour, een formidabel avontuur, is bezig aan een opmars. Dit volksevenement heeft baseball, basketbal en golf wereldwijd verdrongen. Onze Ronde is 's werelds grootste sportgebeurtenis op het WK voetbal en de Olympische Spelen na. Maar die twee evenementen vinden slechts een keer per vier jaar plaats.' Dreigt de Tour niet te massaal te worden? 'De top is inderdaad bereikt. Sterker nog, de volgerskaravaan is zelfs te uitgebreid. Er rijden 3500 mensen mee in 2500 auto's. En wat onze begroting betreft zitten we eveneens aan het plafond. Het budget bedroeg verleden jaar 80 miljoen Franse francs, dit keer 110 miljoen. Het geld komt van de sponsors (70 miljoen), de start- en finishplaatsen (15 miljoen), terwijl voor de televisierechten 25 miljoen binnen vloeit. Voor mij hoeven die bedragen niet nog hoger. Laten we een pas op de plaats maken, anders wordt ons monument te gigantisch.' Carenso maakt in het Tourcircus een gelukkige indruk. Desondanks bekent de als een Italiaan ogende Parijzenaar 'mijn voorouders verhuisden in 1516 van Italie naar Menton' nog wel eens terug te verlangen naar de reclamewereld, waar hij meer aan Spielerei toekwam. Carenso werkte mee aan de vervaardigen van Du pain, du vin en du Boursin, een andere beroemde produktie, Myriam, was van hem alleen. Hij glimt nog van genot als het onderwerp ter sprake komt.

Weelde

De mooie Myriam pronkte op de gigantische publiciteitsborden langs de drukke Franse snelwegen. Het decor werd gevormd door een fraai goudgeel strand met waaiende palmbomen. Myriam droeg aanvankelijk een bikini- 'maar', zo voorspelde ze de miljoenen passerende vakantiegangers, 'over drie dagen sta ik hier zonder beha.' Menige automobilist vroeg zich af of dat inderdaad zou gebeuren; Myriam hield woord. Een weelde aan vormen werd zichtbaar, maar er kwam nog meer: 'Over drie dagen ontdoe ik mij ook van het onderste kledingstuk', kondigde ze aan. Myriam hield zich er weer keurig aan. Maar ze stond vervolgens wel met haar rug naar het belangstellende publiek toe. Daaronder was de droge vermelding te lezen: 'Het publiciteitsbureau Avenir komt altijd zijn beloften na.' Carenso: 'Myriam was een ongelooflijk succes. Uit de hele wereld kwamen journalisten voor interviews. En ik heb publiciteitsprijzen gehad voor die vondst. Fantastisch, pas nog meldde zich een Australisch bedrijf: negen jaar na de geboorte van Myriam wil dat concern nog voor veel geld van haar diensten gebruik maken.'