Grolsch verkoopt bier in Rusland

AMSTERDAM, 13 juli Grolsch begint met de verkoop van bier in de Sovjet-Unie. De Nederlandse brouwer start nog dit jaar met de verkoop in een tiental exclusieve restaurants, later gevolgd door de verkoop in nog eens vijftien restaurants, harde valuta-winkels en andere exclusieve etablissementen waar met buitenlands geld wordt betaald.

De transactie lijkt in het allerdiepste geheim te worden voorbereid. De officiele woordvoerder van het bedrijf wist gisteren nog van niets en ontkende aanvankelijk in alle toonaarden dat Grolsch plannen heeft om op korte termijn de Sovjet-markt op te gaan. G. Leers, directeur van Sovjet Consultants dat het marketingplan voor Grolsch heeft opgesteld, vertelt evenwel dat de eerste lading Grolsch al naar Moskou onderweg is. Het bier zal in de typische beugelfles worden verkocht om daarmee het exclusieve karakter van Grolsch te benadrukken.

Het Grolschbier zal vooralsnog alleen in zogenoemde cooperatieve restaurants worden getapt chique eetgelegenheden met 'hoogstaand vermaak' waar veelal met creditcards kan worden afgerekend. De woordvoerder van Grolsch die later na alle ontkenningen terugbelt en alsnog bevestigt dat Grolsch bezig is de Russische markt te penetreren, verwacht van de operatie geen grote doorbraak in de Sovjet-Unie. De bevolking heeft nog te weinig te besteden. 'Het is een kleine doelgroep waar we ons op richten. Mensen moeten het bier wel kunnen betalen.' Heineken, belangrijkste Nederlandse concurrent van Grolsch, ziet de komende jaren evenmin mogelijkheden om grootschalig actief te worden in het land van de perestrojka. Volgens Heineken-topman G. van Schaik zal de Russische bevolking de eerstkomende jaren genoegen nemen met zelfs de meest goedkope biertjes uit het westen. Heineken is van verschillende kanten benaderd om brouwerijen te beginnen in het Oostblok, maar vindt het daar nog veel te vroeg voor. Het bedrijf is overigens al vanaf 1983 op kleine schaal actief in de Sovjet-Unie. Heineken-bier exploiteert een groot aantal bars in internationale hotels en verkoopt haar bier ook in de zogenoemde hard currency winkels.

Belgische brouwers wagen zich al wel aan het maken van bier in de Sovjet-Unie. De Koninck, fabrikant van het gelijknamige biermerk dat ook bij Nederlandse yuppies steeds populairder wordt, heeft onlangs met de Russische brouwer Vienna in Leningrad een joint venture opgericht en zal ter plekke de zogenoemde 'bollekes' gaan produceren. De Koninck zal met Vienna tevens drie restaurants gaan exploiteren.

In Nederland heeft De Koninck het imago een duur en exclusief biertje te zijn. Het mag daarom opmerkelijk worden genoemd dat juist een premium-bierbrouwer als De Koninck produktie in de Sovjet-Unie begint.