Verzilverd servies voor een ijsfabrikant

Misschien was de kar afkomstig uit een van zijn strips en wilde hij de wagen drie-dimensionaal voor zich zien. Want de meeste van zijn meubels ontstaan op die manier: eerst maakt hij een strip over een futuristische stad met ruimteschepen en gestroomlijnde meubels, daarna brengt hij die stad tot leven door sommige onderdelen ervan op ware grootte uit te voeren. Op tentoonstellingen, bij voorbeeld op zijn solo-expositie tijdens de meubelbeurs in Milaan, dienen zijn tekeningen als decor voor de meubels. Ghini's Bolido-kar, waarvan devorm nog het meest doet denken aan weelderige meubels uit de jaren vijftig, bracht de Franse ijsfabrikant Gervais op een idee. Het bedrijf zon al jaren op mogelijkheden om het alledaagse imago van consumptie-ijs wat op te vijzelen. Het lag eigenlijk wel voor de hand daarvoor de hulp van een beroemde designer in te roepen. Een bedrijf dat zijn naam weet te koppelen aan een bekende, veelbelovende ontwerper krijgt immers vrijwel zeker aandacht van damesbladen als Elle en Maison Francaise, zeker als het lukt bij die samenwerking ook nog een vooraanstaande Parijse galerie te betrekken.

De exclusiviteit van het Gervaisschepijs zou voortaan niet alleen tot uitdrukking moeten komen in de 'geraffineerde en subtiele melanges', maar ook in de omringende artikelen: de ijscoupes, het ijsbordje, de ijstang, de kannen voor de chocoladesaus. Uit alles, tot en met het lepeltje toe, zou Gervais' gevoel voor goede smaak moeten blijken. Massimo Iosa Ghini werd dus gevraagd een serie verzilverde ijs-accessoires te maken, geinspireerd op zijn Bolido-kar. De resultaten zijn tot 20 juli te zien in de befaamde design-galerie Neotu, om de hoek bij het Centre Pompidou. Het servies bestaat uit prachtigeslanke, zilveren voorwerpen. De ijslepels lijken gemaakt om te kunnen vliegen, zo licht en 'aerodynamisch' zijn ze. Het zilver van de vorken en messen is ingelegd met hout, de ijscoupes hebben dezelfde bolle, royale vorm als de ijskar. Na de tang en de coupes kreeg Ghini de smaak te pakken en completeerde het ijsservies met glazen, borden en bestek.

Gervais zelf lijkt ook tevreden; voor de prijs van een bescheiden reclamecampagne weet de tweeenzestigjarige ijsboer zich verzekerd van een serie schitterende verzilverde objecten en een plaatsje in de kunstwereld. Zonder schroom roept men in de ter gelegenheid van de tentoonstelling verschenen brochure dat de bijdrage van Ghini 'een andere cultuur, schoonheid en menselijkheid' gecreeerd heeft. Wie een ijsje eet van een verzilverd bordje wordt ineens een ander mens, is de boodschap in Galerie Neotu. Voorlopig is deze ervaring alleen voor deijseters onder de internationale kunstverzamelaars weggelegd. De schitterende coupes, borden en bestek kosten duizenden guldens, de oplage is gelimiteerd en de verkoop geschiedt in Parijs en Milaan.

'L'Art de la Glace avec Glaces Gervais'. Parijs, Galerie Neotu, 25 Rue du Renard. T/m 19 juli. Inlichtingen 09-33142789697.