Omzet Grundig stijgt fors door WK voetbal

NEURENBERG, 12 juli Dank zij het Wereldkampioenschap Voetbal in Italie heeft het Westduitse elektronicabedrijf Grundig, voor bijna eenderde eigendom van Philips, de omzet in het eerste kwartaal van het nieuwe boekjaar met 46 procent zien stijgen.

Die omzetgroei zal in de volgende kwartalen sterk terugvallen, maar dan nog zal de verkoop in het boekjaar 90-91 met dubbele cijfers toenemen en uitkomen boven de 4 miljard D-mark. Dat zei Johan van Tilburg, de van Philips afkomstige president-directeur van Grundig, vanmorgen bij de presentatie van de jaarcijfers in Neurenberg.

Ook in het afgelopen boekjaar, dat op 31 maart werd afgesloten, heeft Grundig zijn omzet sterk weten te verhogen, met 10,7 procent, tot 3,8 miljard D-mark. De nettowinst groeide met 5 procent tot 147 miljoen gulden. Dat de winststijging achterbleef bij de omzetgroei kwam volgens Van Tilburg door sterke prijsdruk.

Daardoor daalde het rendement (nettowinst als percentage van de omzet) van 4,1 tot 3,9 procent. Dat is altijd nog twee keer zoveel als moederconcern Philips in de sector consumentenelektronica haalt, maar te weinig volgens Van Tilburg. Grundig streeft naar een rendement van 5 procent.

Ook de omzet per werknemer is met 182.000 D-mark volgens Van Tilburg nog te laag. Het aantal werknemers groeide vorig jaar met 10 procent tot 21.358. Sinds begin juli doet Grundig in de DDR zaken via een netwerk van 750 gespecialiseerde winkels. Dat aantal moet binnen een jaar worden verdubbeld. Van Tilburg schatte dat Grundig in het lopende boekjaar voor ongeveer 50 miljoen D-mark aan apparatuur in de DDR zal verkopen, niet meer dan 1,25 procent van de omzet van het concern.