De onontbeerlijke steun van de sterren

AMSTERDAM, 11 juli Amsterdam is niet rijp voor eigentijdse jazz-muziek, concludeerde het organisatoren-echtpaar Hans en Annette Loonstijn gisteren teleurgesteld op de laatste dag van het Drum International Jazz Festival. Vijf avonden lang hadden zij de de meest vernieuwende muzikanten van hun festival geprogrammeerd in de drie zalen van de Beurs van Berlage, en vijf avonden bleven de zalen grotendeels leeg.

Hans Loonstijn had het voor het begin van zijn eerste grote festival nog aangeprezen: de artiesten stonden zoveel mogelijk per muzieksoort geprogrammeerde in aparte gebouwen, zodat de liefhebber van bebop niet met jazzrock zou worden geconfronteerd. Hiermee verschilde het Drum festival van het North Sea Jazz Festival in Den Haag, waar de organisatie het juist als voordeel ziet dat de bezoeker ook bij concerten van hem totaal onbekende groepen kan binnenlopen. Na vijf dagen Amsterdam lijkt het er op dat eigentijdse jazz zonder steun van een ster in een belendende zaal niet de 1500 man per avond kan trekken waarop de Loonstijns hadden gehoopt.

Jazz als een avondje uit, zoals het echtpaar Loonstijn dat al met zijn nachtconcerten in Tuchinski had bewezen, blijkt wel een succes. Voor de concerten in Carre en het Concertgebouw, waar ook ver buiten de jazz bekend zijnde namen als Astrud Gilberto en Mel Torme stonden geprogrammeerd, was voldoende belangstelling, net als voor de nachtelijke optredens in vier hotel-lounges. Veel bezoekers daar hadden zich in feestelijk uitgaanstenue gestoken, iets dat men bij concerten in het BIM-huis of het kroegen-circuit zelden tegen komt.

De slotavond van het Drum International Jazz Festival gisteren in Amsterdam leverde tussen negen en tien uur dan ook het volgende beeld op. In de Beurs van Berlage zaten verspreid door de grote Wang-zaal enkele tientallen mensen aandachtig te luisteren naar het Steve Lacy sextet, in de halfvolle grote tent op de Dam werd gezellig gedronken en geblowed op de stevige fusion van de Thom Rotella Band en in het bijna uitverkochte Carre kreeg Nina Simone een staande ovatie, al voordat zij een noot had gespeeld.

Niet bekend

Volgend jaar is er weer een Drum-festival, en weer in de week voor het North Sea. Dat kan volgens Annette Loonstijn niet anders omdat het festival toeristen en theaters nodig heeft, en die zijn er in juli. Zij meent overigens dat wanneer zij het festival ook organiseren, de concurrentie tussen de Loonstijns en de Haagse familie Acket toch niet zal verminderen. Waarna een lange discussie volgde over dit heikele onderwerp, Hans Loonstijn de pers ervan beschuldigde partijdig te zijn en journalisten onderling slaags raakten over de vraag of de omroepen geen radio-opnamen in Amsterdam hadden willen maken uit angst voor Acket. Er kon geen eenduidige conclusie worden getrokken. Morgen begint North Sea.