Duizelingwekkende Blond Ambition-tour van Madonna te Parijsbegonnen; Seks, dans en religie in feestelijke show

PARIJS, 9 juli Wie zou er niet aan de voeten van Madonna willen staan terwijl zich op enkele meters afstand de mooiste pop-show van het jaar ontvouwt? Kennelijk niet iedereen: in het sportpaleis Bercy, waar zaterdag haar Europese Blond Ambition-tournee begon, koos het merendeel van de 15.000 Parijzenaars voor een rustig plaatsje op de tribune. De nieuwe, volwassen Madonna lijkt haar doel te hebben bereikt: haar concerten worden steeds minder bevolkt door piepjonge 'wannabees' met blote navels. De fans van het eerste uur zijn ouder geworden en de muziek is meer dan ooit afgestemd op een publiek van 8 tot 88. Madonna is slim. Met haar laatste single Vogue haakt ze handig in op een trend die zich al heeft bewezen in de discotheken: een slome dans waarbij het de bedoeling is van tijd tot tijd een fotogenieke filmsterren-pose aan te nemen. Net als Prince met Batman maakt ze dankbaar gebruik van de publiciteitsgolf rond een prominente speelfilm. In haar geval is dat Dick Tracy, waarin ze naast regisseur Warren Beatty een hoofdrol vertolkt als de nachtclubzangeres Breathless Mahoney. De muziek van de nieuwe lp I'm Breathless is grotendeels geinspireerd door de bigband-muziek uit ouderwetse Hollywood-films. Musical-componist Stephen Sondheim schakelde ze in om enkele liedjes te schrijven en door het gebruik van moderne middelen klinkt de plaat hedendaags en nostalgisch tegelijk.

Madonna is dapper. Na de controverse rond de video-clip Like a Prayer schuwt zij de confrontatie niet met de fatsoensrakkers die vonden dat haar verleidingsscene met een zwarte priester te ver ging. In Italie maakt men zich al bij voorbaat druk om de inhoud van Madonna's nieuwe show, waarin het in belangrijke mate draait om seks en religie. De paus hoeft zich geen zorgen te maken, want Madonna is het toonbeeld van een braaf katholiek meisje, dat zich na haar seksuele uitspattingen tot het Opperwezen keert om vergiffenis. Alleen haar houding ten aanzien van voorbehoedmiddelen zal bij het Vaticaan in minder goede aarde vallen, want Madonna's devies luidt: 'Don't be silly, put a condom on your willy!'. Bij de voorbereiding van de Blond Ambition-tour zijn kosten noch moeite gespaard. Het uit bewegende delen opgebouwde podium is zodanig geconstrueerd dat het plaats biedt aan decors van de machinekamer van een oceaanstomer, een Griekse zuilengalerij en het interieur van een kathedraal. De show valt ruwweg uiteen in vier delen: een revue-gedeelte met seks als leidraad, een hoofdstukje religie, een kwartier met muziek uit de film Dick Tracy en een feestelijke finale met hits en dansmuziek. Een geblondeerde Madonna maakt haar filmsterrenentree als een Amerikaanse Hollywood-diva, de perfecte kruising tussen Marilyn Monroe en Betty Boop. In een West Side Story-achtig ballet tijdens Express Yourself toont ze de eerste van een reeks creaties die couturier Jean-Paul Gaultier speciaal voor de show ontwierp: een vleeskleurig korset dat haar tegelijkertijd streng en aantrekkelijk maakt. 'Je suis le chef, 'zegt ze, haar danseressen het commando gevend over de vloer te kruipen tijdens Causing a Commotion. Het sadomasochistische spelletje krijgt een sensueel vervolg in een nauwelijks verhulde seks-scene bij Like a Virgin, bewerkt tot nachtclubmuziek voor de rosse buurt met oosterse sitarklanken. Op een roodfluwelen matras speelt Madonna haar suggestieve sprookje uit 1001 Nacht, bekeken door 15.000 voyeurs en een bijzonder nieuwsgierige filmcamera aan een meterslange, bewegende arm. Het is bij de gratie van de camera dat Madonna haar show drie maal opvoert in het betrekkelijk intieme Bercy, met nog niet half zoveel publiek als op 24 juli in het Rotterdamse Feyenoord Stadion. De opnamen zullen op laserdisc worden uitgebracht, door het hifi-concern dat sponsor is van de tournee. Van het limonademerk dat zich terugtrok na de video-controverse bij Like a Prayer ontbreekt elk spoor.

Dan wordt het podium plotseling bevolkt door dansende priesters omringd door honderden kaarslichtjes. Een fraai Like a Prayer maakt een eind aan de mythe dat Madonna niet kan zingen, hoewel ze natuurlijk geen Maria Callas is en ze handig gebruik maakt van de inspanningen van haar achtergrondzangeressen. Tijdens Live to tell kronkelt ze zich over de bidstoel, gadegeslagen door een boze Moeder Maria in een gebrandschilderd raam. In roerende vertolkingen van de persoonlijke liedjes Oh Father en Papa don't preach stelt ze orde op zaken en toont ze zich een kwetsbare vrouw, een wereld van verschil met de onverantwoordelijke vamp die zichzelf even daarvoor nog demonstratief in het kruis greep.

Fee met harp

Na een kleedpauze van enkele seconden keert ze terug als de zwoele nachtclubzangeres die, liggend op de vleugel, rechtstreeks uit het Dick Tracy-stripverhaal gestapt lijkt. I always get my man kweelt ze, om vervolgens in de quasi-authentieke musical-deun Hanky Panky te verklaren dat een meisje van de wereld niets liever heeft dan een flink pak billenkoek. Een dansje op een overslaande 78-toerenplaat besluit het muzikale stripverhaal, waarbij maar liefst zes Dick Tracy's in gele regenjassen over het toneel huppelen.

Madonna blijft verrassen, eerst als de huisvrouw onder de droogkap die een opzettelijk vals gezongen Material Girl ten gehore brengt, dan weer als de betoverende fee met een harp die, omringd door zeemeermannen, het zoete liefdesliedje Cherish zingt. De feestelijke finale roept herinneringen op aan het onschuldige discozangeresje van Holiday, maar ook aan de superster die haar stempel op de popmuziek van de jaren tachtig zou drukken met onontkoombare danssongs als Into the Groove. Na de bevroren poses van Vogue wordt Gaultier op het podium geroepen om in zijn eigen stad gelauwerd te worden. Voor de toegift bedacht hij voor dansers zowel als danseressen een tenue met jarretels en bolhoed, als Liza Minnelli in de film Cabaret.

De duizelingwekkende vaart en enorme veelzijdigheid maken Madonna's Blond Ambition-show misschien wel het boeiendste pop-spektakel aller tijden. Je kunt je afvragen wat er van alle subtiliteiten en details overblijft als het gezelschap neerstrijkt in het Feyenoord-stadion. Vooralsnog biedt Madonna amusement met diepgang, emotie en genoeg reikwijdte om de concurrentie (Prince, Tina Turner en zelfs de Rolling Stones) te overtroeven.