Milieuvriendelijke Solo-fiets moet forens uit auto halen

ROTTERDAM, 7 juli Bij vijf bedrijven beginnen nog dit jaar proefprojecten met de Solo-fiets. De nieuwe onderneming Solotrans Systemen uit Lijnden, die de overkapte driewieler gisteren presenteerde, wil de Solo via 'pilot-projecten' eerst onderzoeken op kinderziekten voordat het milieuvriendelijke vervoermiddel op de markt wordt gebracht. Solotrans onderhandelt met nog zo'n vijftien andere ondermingen over proefprojecten.

De Solo werd ontwikkeld voor het woon-werkverkeer over afstanden tot ongeveer vijftien kilometer. Solotrans, een initiatief van uitvinder Luud Schimmelpenninck, de INB-groep en Veroost Bedrijfsontwikkeling, richt zich op een markt van 2,3 miljoen Nederlanders die binnen tien kilometer van het werk wonen, maar wel iedere dag de auto gebruiken. De autogebruikers kunnen volgens Solotrans met de Solo files en parkeerproblemen vermijden. De overkapping moet de fietser tegen regen en wind beschermen. Omdat de Solo met spierkracht wordt aangedreven, is de belasting voor het milieu nihil.

Sinds 11 mei beschikt de Dienst Verkeerskunde van Rijkswaterstaat als eerste over vijf Solo's. Een half jaar lang onderzoekt Solotrans de kwaliteit van de fiets. Schimmelpenninck, die eerder de elektrisch aangedreven Witkar introduceerde, werkt op basis van de onderzoeksresultaten aan verbeteringen.

Vanaf 1993 wil Solotrans pas aan consumentenmarketing denken. Commercieel manager W. de Haas: 'We willen eerst het produkt perfectioneren.' Het is de bedoeling dat de Solo langzaam verspreid raakt via bedrijven. Als de fiets over drie, vier jaar enigszins is ingeburgerd in stedelijke concentraties, zijn individuele consumenten aan de beurt. 'Als we de Solo nu al aan de consument verkopen, ontstaat de situatie dat er eerst een plukje pioniers in Limburg of in Zeeland met de Solo rijdt. Dat is niet goed voor het imago', aldus De Haas. 'We zijn niet uit op een snelle marktverovering.' Een bedrijf dat aan de proef wil deelnemen, moet 25.000 gulden 'startgeld' betalen om de goede intenties te tonen. De Haas: 'Anders krijg je misschien bedrijven die een publiciteitsstunt willen uithalen en met hunmilieuvriendelijkheid willen pronken. Ook dat is niet goed voor het imago. Het moet een serieuze poging zijn om verder te gaan met de Solo. Daarom vragen wij dat bedrag. Uit de reacties maken wij op dat dat heel redelijk is.' Solotrans schat de totale kosten van het nieuwe vervoermiddel op zo'n 95 gulden per maand. Een berijder zal er tien tot zestig gulden per maand aan kwijt zijn, want volgens Solotrans zullen de meeste bedrijven bereid zijn mee te betalen. Voor verbetering van het 'imago van het bedrijf' en de 'fitheid van de werknemer' worden nu immers ook al 'aanzienlijke bedragen' neergeteld.

Een van de Solo's die Rijkswaterstaat momenteel beproeft. (Foto NRC Handelsblad/Leo van Velzen)