Mel Torme's cocktails bedwelmen niet

Een kleine gezette man in een blauwe blazer en een grijze broek, een saaiere podiumverschijning dan Mel Torme is nauwelijks denkbaar. De ooit als wonderkind begonnen vocalist mag op zijn 65ste geen meisjesharten sneller doen kloppen, zijn stem klinkt nog altijd wonderlijk jeugdig, soepel en verleidelijk. Since I fell for you, I can't get you out of my heart zingt hij en talloze van de in Carre aanwezige oudere meisjes leggen hun hoofd vertederd op de brede schouder van hun gade. De mannen laten het zich aanleunen, want die Torme is wel okay. Hij zingt dan wel een beetje vrouwelijk, maar hij heeft hobby's die getuigen van zijn mannelijkheid: auto's, wapens, vliegtuigen en een reeks knappe echtgenoten, zoals valt te lezen in zijn autobiografie It wasn't ALL velvet.

Op het podium blijkt de niet rokende of drinkende Torme zich steeds meer bezig te houden met het bereiden van cocktails. De 'standard' Just one of those things wordt vermengd met Green Dolphin Street en, halverwege het repertoire van de Braziliaan Carlos Jobim, met veel George Gershwin. Niemand kan zich dus bekocht voelen maar de echte bedwelming blijft hierdoor wel uit; potpourri's zijn vooral gezellig. Dat Torme in Billie's Bounds achter het slagwerk kruipt om drie op het podium genodigde blazers achter hun vodden te zitten, past in dit beeld: This is entertainment. Dat Torme het publiek tussen de bedrijven oproept niet naar het North Sea Jazz Festival te gaan is bij dit alles onbegrijpelijk: wat moet een naar romantiek hunkerend publiek met gekissebis tussen concurrerende jazz-entrepeneurs? The Velvet Fog, zoals Torme bekend staat, maakte het goed door de toegift Misty die aangaf dat de natuurlijke opvolger van de onlangs overleden zangeres Sarah Vaughan geen vrouw is maar een man: Mel Torme.

Zangeres Deborah Brown had in het voorprogramma de wat ondankbare taak een Tribute to Sarah Vaughan te moeten geven. Ze deed haar best deed op die goddelijke voorgangster te lijken, maar werd het vaak te mooi door een overmaat aan versieringen. Vergat ze haar grote voorbeeld echter even dan viel er veel te genieten, zoals in spetterende versies van I remember April en Donna Lee. Rest nog te melden dat trompettist Clark Jerry vakwerk afleverde, collega Harry Sweets Edison zichzelf overtrof en tenorsaxofonist Teddy Edwards dringend een stemfluitje nodig heeft.

Concert: Mel Torme en zijn trio met als voorprogramma 'A Tribute to Sarah Vaughan' door vocaliste Deborah Brown met o.a. Clark Terry en Harry Sweets Edison (trompet) en Teddy Edwards (tenorsaxofoon). Gehoord: 5/7 Carre, Amsterdam. Nog te horen: Clark Terry 6/7 in Carre en 10/7 in Concertgebouw, Harry Edison en Teddy Edwards 7/7 op 'Jazz Picnic' in Amsterdamse Bos.