Shirt-reclame in Russisch voetbal

ROTTERDAM, 5 juli Reclame van bijvoorbeeld Samson Shag op de shirtjes van de sterspelers van Dynamo Moskou? Valt nu ook het Russische voetbal ten prooi aan het eens zo verguisde kapitalisme? Euromedia, onderdeel van de Audax-groep, onderzoekt de mogelijkheden van sportsponsoring in de Sovjet-Unie. Het onderzoek past in het streven van Euromedia uit te groeien tot een pan-Europees advertentie-acquisitiebedrijf dat steunt op verschillende soorten van advertising. Behalve sportsponsoring wordt ook de markt voor buitenreclame onderzocht, zo vertelt P. Schouten, oprichter van Euromedia.

De eerste contacten met Russische voetbalclubs dateren van een half jaar terug. Lef Kofman, de voorzitter van de Moskouse stadssport-organisatie, is bij Audax op bezoek geweest en een delegatie van het bedrijf reist binnenkort naar Moskou. G. Leers, directeur van Sovjet-Consultants BV die voor Euromedia contacten heeft gelegd met de Sovjet-Unie en nu onderzoekt in hoeverre Russische clubs warm lopen voor shirtreclame, is net terug van een reisje Moskou en ziet wel kansen. Sovcon overweegt zelfs om deel te nemen in het shirtreclame-project.

Euromedia is er volgens Schouten vroeg bij. Tot nu toe zou alleen een nog onbekend Japans bedrijf een overeenkomst hebben getekend met een Russische voetbalclub. Volgens onbevestigde berichten zouden de Japanners 500.000 gulden hebben betaald voor de rechten op shirtreclame. Als alles doorgaat zullen de Russen op zijn vroegst pas in het seizoen 1991/1992 met shirtreclame voetballen. Schouten acht het namelijk uitgesloten dat een eventueel contract al voor het komende seizoen getekend zal worden. Hij verwacht dat als de Sovjets eenmaal met shirtreclame rondlopen, de ster-elftallen van andere Oosteuropese landen in de rij zullen staan om het voorbeeld van hun Russische tegenspelers te volgen.

Voor de Russen zelf moet sportsponsoring extra aantrekkelijk zijn omdat ze op die manier harde valuta binnenkrijgen zonder er veel extra voor te hoeven doen. En aan harde valuta schort het hun nu juist zo.

Sportsponsoring is een booming business. Het wordt steeds internationaler en er gaat steeds meer geld in om, zo constateert Schouten. Ook aan Oosteuropees voetbal valt geld te verdienen. Schouten geeft een willekeurig voorbeeld: 'Stel Dynamo Moskou komt in Milaan uit tegen Juventus en er kijken zo'n 12 miljoen Italianen naar. Dan is Buitoni alleen al voor die ene wedstrijd echt wel bereid om ten minste 100.000 gulden neer te tellen voor shirtreclame'. De Russische voetballers moeten natuurlijk wel op televisie komen, en dan het liefst op de Westerse televisie. Want voor wedstrijden die niet de beeldbuis halen of die alleen in de Sovjet-Unie worden uitgezonden zal bij Westerse adverteerders weinig belangstelling bestaan.

    • Geert van Asbeck