Timmer kiest voor openheid

EINDHOVEN, 3 juli Open. Rechtuit. Vastbesloten. Dat was de indruk die Jan Timmer gisteren maakte tijdens zijn eerste optreden als president van Philips.

Onverbloemd, zonder omhaal van woorden, deed hij uit de doeken hoe belabberd de sectoren Componenten en Informatiesystemen er voor staan. Maar hij was niet te beroerd om zich af te zetten tegen het 'verwrongen beeld' dat alle bedrijfsonderdelen slecht presteren. De sector Consumentenprodukten, die hijzelf tot voor kort heeft geleid, toont sterk verbeterde resultaten. En ook de divisies Medische Systemen, Industriele Systemen en Communicatiesystemen doen het niet slecht.

Anders dan gebruikelijk bij Philips verschool Timmer zich niet achter de boze buitenwereld, die Philips het leven lastig maakt. Hij sprak niet over de oneerlijke Japanse concurrentie, niet over de onberekenbare financiele markten, niet over de zware concurrentie. In plaats daarvan trok hij het boetekleed aan: we hebben onszelf overschat, we hebben veel te lang doorgemodderd, we zijn niet winstgericht genoeg geweest. Timmer 57 jaar, 38 jaar bij Philips heeft een reputatie opgebouwd als 'turn-around manager', als drijvende kracht achter ingrijpende saneringen. Eerst leidde hij begin jaren tachtig de wonderbaarlijke wederopstanding van muziekmaatschappij Polygram, de laatste jaren herhaalde hij dat kunststuk bij de sector Consumentenprodukten. Zijn aanpak kenmerkte zich steeds door simpele, duidelijke maatregelen en door een grote nadruk op teamwerk.

Timmer waarschuwde gisteren dat hij geen 'wonderman' is. 'Niemand kan deze missie in zijn eentje volbrengen.'

Bij Philips hoopt men dat hij de stuurloze, ingedommelde organisatie weer in beweging kan brengen.