Firma's berispt om misleidende advertentietekst

ROTTERDAM, 3 juli Unilever-dochter Lever te Vlaardingen adverteert ten onrechte met de reclametekst 'voordeliger voor mens en milieu'. Dat zegt de Reclame Code Commissie na een klacht van de Vereniging Milieudefensie tegen het gebruik van de slogan op het navulpak van het Lever-wasmiddel Omo. De fabrikant is tegen de uitspraak in beroep gegaan.

Milieudefensie heeft de afgelopen maanden dertien bedrijven aangeklaagd wegens het misleidend gebruik van de woorden 'groen', 'milieu' en 'milieuvriendelijk' in reclameteksten. De Reclame Code Commissie heeft naar aanleiding hiervan de afgelopen tweeenhalve week zeven bedrijven berispt. Lever werd ook een jaar geleden al op de vingers getikt omdat de slogan 'voordelig voor mens en milieu' misleidend zou zijn. De nieuwe reclametekst ('voordeliger') krijgt een 'vergrotende absoluutheid', aldus de Reclame Code Commissie. Lever is van mening dat de kartonnen navulverpakking van Omo minder belastend is voor het milieu dan een plastic fles. Ook tegen DAF is een klacht van Milieudefensie gehonoreerd. De reclame voor 'milieuvriendelijke' vrachtwagenmotoren noemt de commissie 'te absoluut'. Esso is berispt voor het misleidend gebruik van de slogan voor loodvrije benzine ('duizenden mensen helpen mee aan aan schoner milieu').

Albert Heijn betitelt de kartonnen pakken voor vanillevla ten onrechte als 'vriendelijker voor mens, dier of milieu'. Een klacht van Milieudefensie tegen Roxasect Groen, een bestrijdingsmiddel voor insecten, is afgewezen. De Reclame Code Commissie vindt het woord 'groen' onderdeel van de merknaam. Ook de advertentie voor een nieuwe Opel, waarin staat dat 'we geruster kunnen ademhalen', beoordeelt de commissie als een 'direct herkenbare overdrijving.' De Stuurgroep Reclame in Amsterdam, waarin vier reclame-organisaties zijn verenigd, komt nog dit jaar met een reclamecode. Bedrijven moeten zich bij het leggen van milieuclaims volgens het nieuwe milieubeleidsplan (NMP-plus) vanaf volgend jaar houden aan deze richtlijn.

Milieudefensie wil dat reclames dan vooraf worden gecontroleerd op een naleving van de code. De Nederlandse vereniging van reclame-adviesbureaus VEA vindt dat het bestaan van een richtlijn al preventief werkt.