Frankrijk wordt een gekkenhuis

Het gigantisme in de Tour de France wordt teruggedrongen onder impuls van de directeuren Leblanc en Carenso. Minder renners, minder leiderstruien, minder sponsors. Hoe gigant is de Tour dan nog? Het budget van de Tour bedraagt ongeveer 35 miljoen gulden. Twintig miljoen gulden komt binnen van de sponsors, zes miljoen uit tv-rechten, vijf miljoen wordt door de etappe-plaatsen betaald. Het aantal hoofdsponsors is dit jaar teruggebracht tot vier (Credit Lyonnais, Coca Cola, Fiat en Panasonic). Zij betalen ieder 3,5 miljoen gulden. In totaal wordt 3,5 miljoen aan prijzengeld uitgekeerd, de winnaar krijgt daar alleen al zes ton van.

De komende drie weken reist een gezelschap van 3500 personen door Frankrijk. 198 verplaatsen zich per fiets, de rest per auto, motor of anderszins. De organisatie telt 46 permanente medewerkers, 217 tijdelijke en heeft de beschikking over 312 auto's. De renners worden begeleid door 264 mensen, waarvan er twintig official zijn. Ze gebruiken 140 auto's.

In totaal volgen 659 journalisten en fotografen uit 23 landen de Tour, ze vertegenwoordigen 90 Franse media, 160 Europese en vijftig niet-Europese. 305 kranten volgen direct de wedstrijd, 29 tv-stations en 43 radio-stations. Ze hebben 745 technici en chauffeurs tot hun beschikking. Het wagenpark telt 574 auto's.

De televisie bedient zich van drie motoren met camera, twee zonder, drie helicopters, 1 vliegtuig, 1 Eurovisie-bus, zendt zeventig uur uit, telt 1 miljard kijkers en heeft 80 tot 100 technici tot zijn beschikking. De reclamekaravaan telt 1362 personen en 489 auto's.

Iedere ochtend bij de start melden alle Tour-volgers zich in het 'Vip-dorp' met een oppervlakte van vier hectare voor een kop koffie en een croissantje. Na de start van de renners wordt het dorp afgebroken en naar de startplaats van de volgende ochtend vervoerd, over wegen die verstopt raken door auto's en bussen met argeloze toeristen, hysterische wielerliefhebbers en normaal verkeer. Donderdag steekt de hele karavaan over van Rouen naar Sarrebourg, over een afstand van 700 kilometer. Alleen de officials, de organisatiemedewerkers, de renners en hun ploegleiders gaan per vliegtuig. De rest waagt de overtocht per auto. Deze week zijn in Frankrijk de vakanties begonnen. Dat wordt dus een gekkenhuis.