Euforische stemming blijft bij TT van Assen achterwege

ASSEN, 2 juli Op het motorcircuit van Assen, waar de walmen van uitlaatgassen zich moeiteloos vermengden met het aroma van broodjes shoarma en hamburger, kende het optimisme van de Nederlandse toeschouwers zaterdag voor de start van de TT geen grenzen. Met de overwinning van Hans Spaan, verleden jaar in de 125 cc klasse, nog vers in het geheugen en de goede prestaties van de nationale toppers eerder dit seizoen, verwachtte een ieder met een oranje gekleurd hart een nieuw Nederlands succes.

Het zou tevens, naast een nieuw bezoekersrecord van 145.000, een mooi cadeau voor de jubilerende TT zijn geweest. De euforische stemming van verleden jaar bleef tijdens de zestigste editie van het jaarlijkse volksfeest echter achterwege. De cassette met het Wilhelmus hoefde niet van de plank te worden gehaald, waarna de fans weliswaar goed gemutst de 'geestverruimende middelen' hadden hun uitwerking niet gemist maar aanzienlijk minder uitgelaten dan een jaar eerder, huiswaarts keerden.

Al tijdens de eerste race, de 125 cc, ontsnapte een langgerekt 'Oooh' de mond van de meeste kijkers toen Spaan, gestart in pole-position, drie ronden voor de finish met een kapotte uitlaat de strijd moest staken. De Nederlander heeft na zijn zege in de openings Grand Prix, eind maart in Japan, al vaker technische problemen gehad. De GP van Spanje moest hij eveneens staken en bij andere wedstrijden functioneerde de motor evenmin perfect, wat hem kostbare punten kostte in de strijd om de wereldtitel. Spaan dicht zichzelf nog maar weinig kansen toe, nu de achterstand op zijn directe concurrenten is toegenomen. 'Ik probeer dit seizoen nog zoveel mogelijk dagprijzen te winnen, maar voor de eindoverwinning ben ik nu zo goed als uitgeschakeld', sprak de zwaar teleurgestelde coureur. Zijn achterstand op de koploper in het algemeen klassement, de Westduitser Prein, bedraagt 36 punten. Winnaar van de 125 cc was de Italiaan Romboni, die het grootste deel van de race op kop lag.

Zeelenberg

Het aanstormende talent Wilco Zeelenberg verging het beter. De Bleiswijker maakte zijn reputatie van 'bliksemstarter' opnieuw waar, door vanaf de derde startrij meteen door te stoten naar de kop van het veld in de kwartliter klasse. Gekweld door een gebroken pols en pijnlijke knie kon hij die posite echter niet vasthouden. In een race die werd gekenmerkt door een stuivertje wisselen om de eerste plaats, zakte Zeelenberg halverwege de koers af naar de zesde positie. Te grote risico's in de slotfase van de Zwitser Cornu en de Italiaan Cadalora leidden echter tot valpartijen van het tweetal, waarna de Nederlander, na de Japanner Shimizu nog gepasseerd te hebben, geheel tot zijn verrassing als derde eindigde, achter de Amerikaan Kocinski en de Spanjaard Cardus.

Voor Zeelenberg was dat het maximaal haalbare. 'Vooraf had ik voor deze klassering getekend. Naarmate de race vorderde kreeg ik meer last van mijn blessure. Ik heb het getroffen dat Cornu en Cadalora onderuit gingen. Ik ben dik tevreden.'

Zeelenberg voegde met zijn derde plaats vijftien punten toe aan zijn totaal, dat nu op 93 staat. Daarmee staat hij derde in het klassement, ruim achter Kocinski.

Een derde plaats, achter de Frans-Engelse combinatie Michel/Birchall en de Zwitsers Biland/Waltisperg, was ook weggelegd voor Egbert Streuer en bakkenist Geral de Haas in de zijspanklasse. 'Niet genoeg snelheid', antwoordde Streuer na de wedstrijd op de vraag waarom het hem opnieuw niet was gelukt een eerste plaats te behalen. 'We hebben moeite met het juist afstellen van de machine. De verschillen in de zijspanklasse zijn zo klein, dat alles tot in het detail perfect moet zijn wil je een kans op de zege maken.'

Omdat Webster, leider in het klassement om de wereldtitel, met pech uitviel, blijven Streuer en de Haas meedoen om de toppositie. De achterstand van het duo bedraagt 28 punten.

De 500 cc, gekweld door een gebrek aan goede machines en voldoende renners, werd gewonnen door Kevin Schwantz, die in een Amerikaans onderonsje Wayne Rainey en Eddie Lawson de baas bleef. Cees Doorakkers werd dertiende, wat hem drie punten opleverde. De coureurs waren na afloop van de wedstrijden bijzoder te spreken over het vernieuwde circuit. Het afgelopen jaar is voor ruim 4,5 miljoen gulden geinvesteerd in het veiliger maken van het circuit, onder andere door het verbreden van de baan. Een extra verhoging van de hekken zou voor volgend jaar geen overbodige luxe zijn. Veel toeschouwers stonden al voor de finish van de zijspan-klasse langs de baan. 'Je houdt je hart vast als je die mensen het asfalt ziet naderen', zei een verontruste Streuer.