Kamerlid met caravan voor soepeler LPG-toeslagregeling

DEN HAAG, 26 juni Soms staan Tweede Kamerleden heel dicht bij hun kiezers. Bijvoorbeeld de CDA'er H. J. Schartman, sinds 1981 bijna onafgebroken lid van de Kamer al jarenlang belangenbehartiger van het Nederlands toerisme, en caravanbezitter. Vanavond zit hij achter de regeringstafel om zijn eerste initiatiefwetsvoorstel te verdedigen. Hij vindt het zo onredelijk dat auto's die op LPG rijden meer belasting moeten betalen voor de caravan die zij trekken dan auto's met een benzinemotor, dat hij zelf een wetsontwerp heeft gemaakt dat deze ongelijkheid op moet heffen. Hoewel het slechts gaat om enkele tientjes per jaar wil Schartman opkomen voor de belangen van de kampeerwagenbezitters die niets van het huidige systeem begrijpen.

'Jaar in jaar uit krijg ik zo'n vijf a tien brieven van mensen die het verschil in motorrijtuigenbelasting op caravans niet snappen. Het huidige stelsel is ook moeilijk uit te leggen aan de mensen. Ze moeten de motorrijtuigenbelasting en belasting voor de caravan apart betalen, zelfs op twee verschillende adressen: het postkantoor en het belastingkantoor'. De belasting die nu over de caravan betaald moet worden, is afhankelijk van het gewicht van de caravan vermeerderd met de brandstoftoeslag op de auto die hem trekt. Omdat de brandstoftoeslag voor LPG en diesel hoger is dan die voor benzine, kan het zijn dat mensen met dezelfde caravan een verschillend tarief betalen. Schartman wil dat alleen het gewicht van de caravan bepalend is.

Kampeerwagens die minder dan 450 kilogram wegen zouden bovendien van belasting moeten worden vrijgesteld. Kon er niet beter gewacht worden op het wetsvoorstel van de regering dat de hele motorrijtuigenbelasting verandert, de houderschapsbelasting. Deze kan wellicht medio 1992 al in werking treden. De wet van Schartman zou dan hooguit maar twee jaar effect hebben. Het Kamerlid gelooft niet zo in een spoedige invoering van de houderschapsbelasting. 'Ze denken daar nu al twintig jaar over. Ook de uitvoering zal nog veel tijd in beslag nemen, omdat het een nieuw automatiseringssysteem vereist. Als die houderschapsbelasting er komt kan deze wet er gewoon worden ingevoegd', aldus de toerisme-specialist van het CDA. Schartman is nog niet zeker van de uitkomst van het debat. 'Zijn' CDA steunt hem in grote lijnen. Maar bij de PvdA en de VVD waren tijdens de schriftelijke voorbereiding de nodige twijfels te bespeuren. Vanavond om elf uur weet Schartman het. Dan rijdt hij in zijn LPG-auto of opgewekt of teleurgesteld naar zijn Haagse pied-a-terre: de caravan op camping Ockenburg.