Volvo Zweden wil fabriek in Helmond geheel overnemen

ROTTERDAM, 19 juni Het Zweedse Volvo-concern wil de Nederlandse autofabriek Volvo Car in Helmond geheel in zijn bezit krijgen. Volvo-president Pehr Gyllenhammar heeft dit gisteren in een brief aan minister Andriessen van economische zaken laten weten.

De Zweedse belangstelling lekte een maand geleden uit, maar toen werd nog gesproken over 'verkennende besprekingen'. De brief van Gyllenhammar, waarin hij de intentie uitspreekt de volledige controle over Volvo Car te verwerven en de twee ondernemingen onder te brengen in 'een geconsolideerde, doelmatiger Volvo Car Business', schept nu duidelijkheid.

De Zweedse Volvo-groep bezit al 30 procent van Volvo Car. De resterende aandelen berusten 'voor rekening en risico van de Staat' bij de Nationale Investeringsbank (49 procent), DSM (8 procent) en het Limburgse industriefonds LIOF (3 procent); DSM houdt voor eigen rekening nog eens 10 procent, over welk belang is afgesproken dat het pas na overleg met de overheid kan worden verkocht.

Gyllenhammar vraagt de Nederlandse aandeelhouders een overeenkomst met hem te sluiten voor oktober, zodat de beoogde overneming nog dit jaar kan worden uitgevoerd. Andriessen heeft de vaste commissie voor economische zaken in de Tweede Kamer 'gelet op het belang van de zaak terstond' van de Zweedse interesse op de hoogte gebracht.

De Tweede Kamer staat niet afwijzend tegenover een overneming door het Zweedse Volvo van de overheidsaandelen in het Nederlandse Volvo Car. Het bedrijf in Born moet echter wel een volwaardige automobielproducent blijven, zo reageren de verschillende fractiewoordvoerders.

Volgens het PvdA-Kamerlid H. Vos moet de infrastructuur van de volledige automobielfabriek overeind blijven. 'Het bedrijf in Born moet eindverantwoordelijk blijven voor de automobiel-ontwerpen, assemblage en marketing', aldus Vos. De honderden miljoenen aan kredieten kunnen volgens hem niet 'als bruidschat' worden meegegeven. 'Het wordt nog lastig onderhandelen.'

Ook CDA-woordvoerder J. van Iersel staat in beginsel positief tegenover het afstoten van de overheidsaandelen. 'Maar er zal op het scherp van de snede moeten worden onderhandeld.'

De continuiteit van het bedrijf moet volgens Van Iersel worden vastgelegd. 'Het gaat hierbij zowel om de werkgelegenheid als de industriele betrokkenheid. Er komt een hele generatie nieuwe auto's aan. Dat zal toch bij Volvo Car zijn beslag moeten krijgen.' Volgens de Kamerleden kan een overneming voordelen hebben, omdat de schaalvergroting in Europa verder doorzet. VVD'er P. Blauw: 'Volvo Car is toch een beetje een mini tussen de Europese giganten. Veel bedrijven werken al samen.'

Het bestuur van Volvo Car noemt de Zweedse avances niet onverwacht. 'Met de toenemende vorming van allianties en conglomeraten in de automobielwereld is het logisch dat er ook aandacht voor Volvo Car komt. Daarbij komt dat de minister van financien geld nodig heeft en privatisering van staatsbelangen in het beleid past', aldus een woordvoerder.

G. Korteoeven, voorzitter van de centrale ondernemingsraad van Volvo Car, vreest dat overneming van het bedrijf door de Zweedse AB Volvo aantasting van de arbeidsvoorwaarden met zich meebrengt en handhaving van de werkgelegenheid zal bemoeilijken.

Nederlands enige serieproducent van personenauto's biedt momenteel werk aan zo'n 9.000 vast krachten en ongeveer duizend tijdelijke. De meesten werken op de fabriek in Born (6000), ongeveer 1.250 op het hoofdkantoor en het onderzoekscentrum in Helmond en zo'n duizend in de fabriek voor mechanische componenten in het Belgische St. Truiden.

G. van Os, woordvoerder van de Unie BLHP, is bang dat de Zweedse avances kunnen leiden tot vermindering van de werkgelegenheid bij Volvo Car. 'Als het plan doorgaat is de Nederlandse vestiging alle zeggenschap kwijt en moeten we maar afwachten wat de gevolgen zijn. Misschien blijft er hier alleen maar een assemblagebedrijf over.'

Bestuurder Henk van Rees van de Industriebond FNV zegt 'vierkant tegen' de plannen van Volvo Zweden te zijn. Volgens de FNV-bestuurder dreigt een uitverkoop van zeggenschap en werkgelegenheid als de staatsaandelen worden overgedragen aan Zweden.