Duitse snelle trein in 1995 naar A'dam

DEN HAAG, 14 juni De hoge-snelheidstrein tussen Amsterdam en Frankfurt zal in 1995 gaan rijden. Dit zijn de Nederlandse Spoorwegen en de Deutsche Bundesbahn overeengekomen, zo bevestigde een woordvoerder van de NS vanochtend. In Nederland zal de trein voorlopig over het bestaande spoor tussen Amsterdam en Arnhem rijden. In West-Duitsland komt tussen Keulen en Frankfurt wel een nieuw baanvak.

De trein zal in Duitsland 300 kilometer per uur rijden en in Nederland 200. De reistijd tussen Amsterdam en Frankfurt gaat daardoor terug van vijf naar drie uur.

In het NS-plan Rail 21 is een verdubbeling van de spoorlijn tussen Utrecht en Arnhem opgenomen. Als dat werk is uitgevoerd, kan de hoge-snelheidstrein ook in Nederland 300 kilometer per uur rijden. Volgens de planning bij de NS komt de verdubbeling na 1994 aan de orde. Tot zolang rijdt de trein over de bestaande, aangepaste spoorlijn. De NS willen onderzoeken of het mogelijk en gewenst is dat de trein ook in Utrecht en Arnhem zal stoppen.

De Westduitse ICE, het Duitse equivalent van de Franse TGV, zal tussen Amsterdam en Frankfurt worden ingezet. Per jaar reizen 170.000 passagiers met de trein tussen Amsterdam en Frankfurt. Via de hoge-snelheidstrein hopen NS en dB een deel van de luchtpassagiers aan te trekken.