Een boeman met afstandsbediening

Een schattig klein meisje wordt in een park achtervolgd door een jongeman, die korte metten met haar wil maken. De moeder is ontzet, maar kijkers naar de film Shocker hopen van harte dat het hem lukt het wicht te neutraliseren. Zij weten immers dat haar lichaam de geest van de verschrikkelijke moordenaar Horace Pinker herbergt. Na vele families gruwelijk om het leven te hebben gebracht, is Pinker geexecuteerd op de elektrische stoel. De stroomstoot van drieduizend volt heeft de geest van Pinker echter pas goed opgeladen en onder de klanken van Alice Coopers No More Mr. Nice Guy is het beest begonnen aan een reincarnatie-odyssee, springend van het ene onschuldige lichaam naar het andere. Ten slotte neemt de voormalige televisiereparateur zelfs bezit van de ether en beweegt zich naar believen van kanaal naar kanaal en van het ene tv-toestel naar het andere. De enige manier om hem nog te vangen vereist gebruikmaking van afstandsbediening en een videocamera, plus een lading dynamiet in het plaatselijke relais-station.

Voor horrorliefhebbers is de plot van Shocker niet zo bizar. Zij zullen in de film van Wes Craven zelfs het stramien van menige andere eigentijdse griezelfilm herkennen. Pinker is min of meer gemodelleerd naar de boeman Freddy Krueger, held van de ooit door Craven gestarte serie A Nightmare on Elm Street. Zowel Krueger als Pinker terroriseren tieners in hun dromen en hebben duidelijk iets te maken met de angsten die volwassenwording en de bijbehorende vadermoord omgeven. Het reincarnatiethema is een variant op de besmettelijkheid van vampieren, weerwolven en zombies en werd recentelijk in nagenoeg dezelfde vorm vertoond in The Hidden. De angst voor enge mannen die uit de televisie de huiskamer binnenstappen is al bijna archetypisch en verwijst onder veel meer naar Poltergeist en Videodrome.

Craven mag dan met Shocker een van weinig originaliteit getuigend repertorium van het tiener-horror-genre neergezet hebben, gebrek aan effectiviteit en amusementswaarde kan men de film moeilijk aanwrijven. De film heeft alles in zich om menig vervolg te genereren, vooral door de aantrekkelijkheid van het personage van Horace Pinker, de baarlijke duivel in een oranje gevangenis-overall. Zijn naam kan terstond opgenomen worden in de collectie nieuwe aanwinsten van Madame Tussaud's, naast die van Freddy Krueger, Jason Voorhees (Friday the 13th) en Michael Myers (Halloween). En bij het uitkomen van Shocker part V zal consensus ontstaan zijn dat de originele Shocker een absoluut meesterwerk was.