Dienstenbond FNV klaagt bij SER inzake verkoop Bruna

AMSTERDAM, 31 mei - De Dienstenbond FNV is verontwaardigd over de manier waarop Buhrmann-Tetteroide de boekwinkelketen Bruna verkoopt. De vakbond heeft de fusiecommissie van de Sociaal Economische Raad verzocht een principiele uitspraak te doen over de vraag in welk stadium vakorganisaties moeten worden ingeschakeld bij fusies en overnemingen. De overname van de boekwinkelketens Bruna, De Boekelier en Meneer Kees door RetailNet werd gisteren aangekondigd.

Volgens FNV-bestuurder L. Voormeulen gaat Buhrmann-Tetteroide bij de verkoop van Bruna te werk via de 'zeer ongebruikelijke veilingmethodiek' en worden de vakorganisaties en ondernemingsraden daarbij te laat en te weinig bij de verkoop betrokken. 'Buhrmann-Tetteroide plakt het etiket 'Bruna is te koop' op, schrijft een aantal potentiele kopers aan, die vervolgens kunnen bieden', vertelt Voormeulen. De hoogste bieder maakt volgens de vakbondsbestuurder de meeste kans. 'En wij krijgen nauwelijks of geen informatie.' Volgens Voormeulen moeten bonden en ondernemingsraden invloed kunnen uitoefenen op dit soort veilingverkopen. Desnoods moet de SER-fusiecode maar worden aangepast, aldus Voormeulen. Het verzoek van de Dienstenbond aan de SER-fusiecommissie heeft overigens niet het karakter van een formele klacht. De commissie buigt zich nu over de problematiek en zal te zijnertijd een algemene uitspraak openbaar maken.

Buhrmann-Tetteroide is op de hoogte van de onvrede van de FNV. Maar de woordvoerder van het bedrijf merkt op: 'De SER-fusiecode schrijft voor dat je de vakorganisaties inlicht zodra de verwachting is gewettigd dat de fusiebesprekingen tot overeenstemming leiden. Dat hebben we ook gedaan bij Bruna. Zolang je niet weet wie de koper wordt, kun je het ook niet melden.' Volgens Buhrmann-Tetteroide is de veilingverkoop overigens geen nieuw verschijnsel. Het bedrijf heeft zich er al eerder van bediend bij de verkoop van tissue-fabrikant Celtona. 'In feite doen een heleboel bedrijven het. Ze orienteren zich op de meest geschikte koper, doen dat vaak echter in stilte en komen pas naar buiten als ze overeenstemming hebben. Wij hebben het eigenlijk veel opener gespeeld en hebben in een vroeg stadium openbaar gemaakt dat we Bruna wilden verkopen.' RetailNet wordt met de overname van de boekwinkelketens in een klap de grootste partij in de branche van boek- en tijdsschriftenwinkels (zogenoemde inloopzaken), met zo'n 540 vestigingsplaatsen.

Voor RetailNet is dit een geheel nieuwe activititeit. De detailhandelsgroep, 'specialist in speciaalzaken', zit al in de verkoop van kleding, speelgoed, verlichting, wooninrichting en huishoudelijke apparaten. Retailnet omvat winkelketens als Marskramer en Familux, Intertoys, Amici, Free Kids, Prenatal, Babyhallen, Lampenier en Decorette.

De algemene verwachting is dat Bruna (totaal zo'n 450 winkels) beter af is bij de detailhandelsgroep Retailnet dan bij Buhrman-Tetteroide, groothandel in verpakkingen, papier en machines, die volgens de Dienstenbond FNV 'de ballen verstand' heeft van detailhandel en boekverkoop.

RetailNet maakte vorig jaar een omzet van 661 miljoen gulden (plus 16 procent) en een nettowinst van 9,8 miljoen (plus 33 procent). Met de overname van de boekwinkelketens neemt de omzet toe met zo'n 300 miljoen gulden. De boekwinkels zullen het eerste jaar nog geen bijdrage aan de winst leveren.