Mexico verkiest Airbus boven toestellen Boeing

MEXICO-STAD, 30 mei Mexico's voornaamste luchtvaartmaatschappij Mexicana, die tot nu toe voornamelijk vloog met toestellen van het Amerikaanse Boeing, gaat zijn verouderde vloot goeddeels vervangen met toestellen van de Europese concurrent Airbus. Het Mexicaanse bedrijf dat negen maanden geleden werd geprivatiseerd, koopt 16 Airbus-320 vliegtuigen, neemt een optie op 14 van deze toestellen en onderhandelt verder over de aankoop van nog eens 20 A-320's.

Met de aanschaf van de eerste 30 toestellen is een bedrag gemoeid van 1,1 miljard dollar. De voornaamste concurrent van de A-320, die gemiddeld 150 passagiers kan vervoeren, was de Boeing-737. Tijdens de ondertekening van het contract met Airbus, waarbij president Salinas de Gortari als 'eregetuige' optrad, zei de Mexicaanse leider deze week dat de keuze voor Airbus aangeeft hoezeer zijn land de relaties met het Europese continent wil aanhalen. Technisch directeur Jorge Farrell van Mexicana verklaarde echter dat de keuze vooral op Airbus is gevallen, omdat het Europese bedrijf de eerste 16 toestellen al eind dit jaar kan leveren. Dan komen namelijk de A-320's beschikbaar die eerder werden besteld door de Amerikaanse firma Braniff, die inmiddels bankroet is gegaan. Boeing was pas in staat in 1996 zijn eerste 737-toestellen te leveren. Bovendien zou Airbus tegen betere prijzen leveren en soepeler betalingsvoorwaarden bieden. Algemeen directeur Martinez Garcia van Mexicana zei dat het passeren van Boeing een moeilijk besluit was geweest, gezien de langdurige en gunstige ervaring die zijn bedrijf met die firma heeft opgedaan. Ook onder de piloten bestond een voorkeur voor het Amerikaanse bedrijf. De Mexicaanse vliegers tonen met name aarzeling over de verregaande computerisering van de Airbus-320. Eenmaal geprogrammeerd zou de overschakeling op handbediening in noodsituaties te veel tijd kosten, en dat zou een rol hebben gespeeld bij het verongelukken van A-320's in Frankrijk en India. Officieel zijn beide ongelukken toegeschreven aan fouten van piloten, maar de Franse vereniging van piloten heeft tegen die uitspraak beroep aangetekend. Volgens Mexicana-directeur Garcia blijft Boeing overigens in de slag bij nog lopende onderhandelingen over de aankoop van 32 grotere vliegtuigen, waarover binnen enkele maanden een besluit wordt verwacht. De strijd om die order gaat tussen de Boeing-757 en de Airbus-310 of 321, die plaats bieden aan 200 a 250 passagiers. Tot slot onderhandelt Mexicana nog over een gemeenschappelijke onderneming met Airbus voor de bouw van een internationaal onderhouds- en trainingscentrum ter waarde van 50 miljoen dollar in de Mexicaanse stad Guadalagara.