Terug naar de 4-takt in 500 cc

Jarenlang was de 500 cc de 'koningsklasse' van motorracers op de weg. Maar daar dreigt verandering in te komen. Het aantal deelnemers loopt sterk terug, zoals gisteren nog eens bleek bij de Westduitse Grand Prix, waar slechts achttien rijders aan de start verschenen. De oorzaak? De reeks ongelukken (in de Bondsrepubliek liepen Chili en Doohan verwondingen op) in deze categorie speelt zeker een rol. Dat is ook de overtuiging van de internationale motorsportbond (FIM), die inziet dat de te lichte motoren een te groot vermogen hebben.

Wil Hartog, in 1977 de eerste Nederlandse winnaar van de TT in Assen, was ooit een toprijder in de populaire 500 cc-klasse. Wie heeft de schuld van het verval? De commercie. In navolging van de Formule I in de autosport zijn de sponsorbelangen in de 500 cc klasse enorm toegenomen. Het was voor de drie grote bedrijven, Yamaha, Suzuki en Honda, interessant grof geld te betalen om een groep topcoureurs de wereld rond te sturen. In het verleden stelden die concerns ook een groot veld zogenaamde produktie-racers in staat aan grote wedstrijden mee te doen op motoren met beperkingen, die prive-rijders voor 15.000 a 25.000 gulden konden kopen. Op zo'n machine won ik de TT. De laatste vijf jaar is dat voorbij: wie een supermotor wil leasen moet daarvoor de Japanse giganten een miljoen dollar betalen. Een miljoen dollar voor zestien Grand Prix! Wie kan dat betalen? Op die manier wordt de 500 cc min of meer gewurgd.

Hoe staat U tegenover de vele ongelukken in de 500 cc? Niet elke val heeft met het vermogen te maken. De FIM denkt het aantal ongevallen kan worden verkleind door het gewicht van de motoren te verhogen van 120 naar pakweg 130 kilo. Volgens mij is dat geen relevante ingreep. Zo langzamerhand heeft de techniek de veiligheid ingehaald. Drastische maatregelen zijn nodig. Mijn grote wens is de 2-takt motoren in de toekomst te vergeten en terug te gaan naar de oorspronkelijke 4-taktmachines, die dichter bij de brommers staan. Dat zal er toe leiden dat er minder ongelukken gebeuren en bovendien geeft het de gewone jongens weer een kans mee te doen aan het 500 cc spektakel. En dan hoeft niemand zich nog zorgen te maken over het aantal deelnemers.