Groei Schiphol blijft achter bij concurrentie

ROTTERDAM, 23 mei Schiphol kampt met achterblijvende groei van passagiersvervoer en luchtvracht. Vorig jaar nam het aantal passagiers dat van de luchthaven gebruik maakte weliswaar toe met 4,5 procent maar deze stijging bleef achter bij de prognoses en bij de directe concurrenten van Schiphol in het buitenland.

Ook in de luchtvracht scoorde Schiphol met een groei van 1,3 procent internationaal laag. Dat gold eveneens voor het volume van het luchtverkeer. De luchthaven ondervindt de gevolgen van de sterke terugval op de chartermarkt. De cijfers over het eerste kwartaal van dit jaar duiden op een 'geleidelijke groei' van aantallen passagiers, vliegtuigen en luchtvracht, maar blijven eveneens achter bij prognoses.

Het chartervervoer binnen Europa nam in de eerste drie maanden met bijna een kwart af. Het vrachtvervoer per charter nam van januari tot maart met bijna twaalf procent af door het vertrek van een aantal maatschappijen die met oudere toestellen, die niet meer voldoen aan de verscherpte geluidseisen, vlogen. Deze 'lawaaiige' vliegtuigen mogen per 1 januari 1990 niet meer op Schiphol landen. 'De ontwikkelingen baren ons zorgen. Zo'n terugval moet niet veel vaker gebeuren', aldus een zegsman van Schiphol. Schiphol, dat bezig is met uitbreiding van de faciliteiten, gaat uit van een jaarlijkse groei van het passagiersvervoer met 5,5 procent en van het vrachtvervoer met 6 procent. In 1987 en 1988 groeiden de twee sectoren nog met respectievelijk 10 tot 12 procent en 12 tot 14 procent. 'Trendmatig zitten we nog precies op schema', aldus de Schiphol-woordvoerder.

Het aantal luchtreizigers op Schiphol nam vorig toe van 14,9 miljoen tot 15,6 miljoen. Het groeipercentage van 4,5 procent was lager dan dat van de vier grootste luchthavens in Europa op het gebied van reizigersvervoer: Londen (4,6 procent), Parijs (10,5 procent), Frankfurt (6,0 procent) en Rome (6,8 procent). Schiphol staat nog steeds op de vijfde plaats, maar voelt de hete adem in de nek van Stockholm (15,4 miljoen en een groei van 6,2 procent), zo blijkt uit het jaarverslag 1989 dat volgende week wordt gespresenteerd.

Op vrachtgebied is Schiphol de vierde luchthaven van Europa. Amsterdam sloeg vorig jaar 583.000 ton luchtvracht over, wat neerkwam op een groei van 1,3 procent. De top drie boekte hogere groeicijfers: Frankfurt (7,6 procent), Londen (8,1 procent) en Parijs (2,6 procent). De vier op Schiphol volgende luchthavens Zurich, Brussel, Rome en Madrid zagen het vrachtvervoer met tussen de 7 en 16,4 procent toenemen.

Supplement Economie: De grenzeloze ambities van Schiphol