Dag en nacht verspringen door druk op de knop

Vanuit uw luie stoel kunt u vanavond niet een maar meerdere malen zien hoe de dag in de nacht overgaat en omgekeerd. Vanuit uw venster bekeken gaat dat heel geleidelijk, maar in de Avondvoorstelling Dag en Nacht van de NOS springt de tijd heen en weer door een druk op de rode knop. Wilbert Bank maakte een televisie-adaptatie van de dansvoorstelling Dag en Nacht, twee choreografieen van Bianca van Dillen en uitgevoerd door haar gezelschap Stichting Dansproduktie.

In 1988 droeg dit werk de ondertitel: 'To be prepared for the unprepared'.

Dat sloeg niet zozeer op de stalen zenuwen van de toeschouwers, dan wel op het reactievermogen van de dansers. Die bespeelden tijdens de theatervoorstelling in het deel Dag een computer, geprogrammeerd met de compositie Decisions van Guus Janssen. Een druk op de knop en de 'Vorsetzer', een apparaat dat op het toetsenbord van een vleugel was gemonteerd, zette nieuwe muziek in. De dansers bepaalden door hun keuze steeds een andere volgorde van de choreografische delen. In een gemonteerde televisie-bewerking is dit toevalselement echter niet mogelijk. De druk op de knop zorgt deze keer voor een beeldwisseling. Het is alsof een kijker met zijn afstandsbediening zit te spelen. Na introduktie van de zes dansers monteerde Wilbert Bank de verschillende solo's in zogenaamde 'whipes' naast elkaar. Het deel Dag is op wisselende lokaties opgenomen. De camera observeert vanuit verschillende hoeken en blijft direct betrokken bij de dans. In Nacht glijdt Banks oog meer afstandelijk over de toneelvloer. Soms registreert hij 'door de wimpers heen' de confrontatie tussen Van Dillens choreografie en de muziek van John Cage. Om Three dancers for two pianos goed te laten klinken eist de componist dat de pianisten eerst wat schroeven tussen de snaren steken. Avondvoorstelling: Dag en Nacht. Ned. 3, 21.04-21.56u.