Volvo wil Volvo Car overnemen

ROTTERDAM, 17 mei - De Zweedse autoproducent Volvo heeft interesse in het belang van 70 procent dat de Nederlandse overheid heeft in Volvo Car. Volvo is voor dertig procent eigenaar van Volvo Car. De twee aandeelhouders voeren verkennende besprekingen over een mogelijke transactie.

Een woordvoerder van het minister van economische zaken bevestigde vanmorgen dat overheid en Volvo in het kader van het 'regelmatige contact' ook over het aandelenpakket van 70 procent praten. 'Het gaat te ver om te stellen dat er sprake is van echte onderhandelingen', aldus de EZ-zegsman.

Volvo, dat onlangs een alliantie sloot met de Franse autofabriek Renault, zou de produktie buiten Zweden willen opvoeren om kosten te besparen. De fabriek van Volvo Car in Born zou voorts een belangrijke rol kunnen spelen bij de assemblage van Mitsubishi-auto's.

De Japanse autofabrikant voert momenteel verkennende besprekingen met Volvo Car over de mogelijkheid om in Born kleine personenauto's voor de Europese markt te assembleren. Volgens de woordvoerder van Volvo Car is dat contact niet zo bijzonder 'omdat volgens ons Mitsubishi met iedere autofabrikant in Europa aan het praten is. Vooral met Daimler Benz is men zeer serieus bezig'. Een andere mogelijkheid die Mitsubishi op het oog heeft is het assembleren van auto's in het Belgische Gent, waar Volvo Zweden een assemblagebedrijf bezit dat genoeg capaciteit over heeft om Mitsubishi te helpen. Cruciaal in de onderhandelingen met de Japanners is het standpunt van Volvo's partner Renault.

Volvo Car BV onstond in 1972 als een joint venture tussen Volvo en DAF. Eind jaren zeventig raakte Volvo Car in moeilijkheden en nam de Nederlandse overheid een belang van 45 procent in het bedrijf. Dit belang werd in 1981 uitgebreid tot 70 procent. De overheid vond dat de producent van personenauto's voor Nederland behouden moest blijven. 'Uitgangspunt is steeds geweest dat we het belang niet in lengte van jaren zouden continueren', aldus de EZ-zegsman.

Volvo Car sloot 1989 af met een nettowinst van 51,9 miljoen gulden op een omzet van 3,1 miljard gulden. In totaal verkocht Volvo ruim 127.000 auto's, 6 procent meer dan in 1988. De Nederlandse overheid kreeg het vorig jaar aan de stok met de Europese Commissie over het zogeheten 'revolving fund', dat de staat - in navolging van Fokker - had opgezet. Volvo stopt geld in dat fonds om nieuwe autotypen te ontwikkelen, terwijl het bedrijf eigenlijk leningen van de Nederlandse overheid zou moeten afbetalen, aldus de EG-autoriteiten.