Ster-directeur pleit voor onderbreken tv-programma

HILVERSUM, 15 mei - Het onderbreken van tv-programma's is een service die de Stichting Ether Reclame (STER) nog niet kan bieden, maar STER-directeur drs. C. Smeekes pleitte gisteren bij de presentatie van het jaarverslag 1989 voor een snelle invoering daarvan.

Op een punt wil Smeekes niet toegeven aan de wensen van de adverteerders. De gemiddelde prijzen blijven gehandhaafd. 'Waarom de prijs verlagen als het aanbod groter is dan de vraag?' Smeekes ontkende niet dat de kijkcijfers, vooral van Nederland 2, zijn gedaald, maar stelde daar tegenover dat het totale aantal kijkers niet toeneemt. Door de uitbreiding van het aantal kanalen zijn kijkers een schaars goed geworden en de adverteerder 'koopt kijkers'. Smeekes meent dat de publieke omroep veel geld nodig heeft om aantrekkelijk te blijven en dat verlaging van de reclameprijzen tot vermindering van budgetten en dus verschraling van de programma's zal leiden. Volgens Smeekes willen de adverteerders een prijsverlaging die oploopt tot 20 procent, en alleen al voor komend najaar zou dat een inkomstenverlies betekenen van 150 miljoen gulden. 'Wij zijn nog steeds marktleider.

Als wij omlaag gaan, moet Veronique ons volgen', en dat zou, in de visie van Smeekes, erop neerkomen dat de 'adverteerders hun eigen speeltje om zeep helpen.' De omroepreclame gaat een zonnige toekomst tegemoet. Dat bleekt uit het rapport over het economisch belang van reclame dat minister Andriessen (economische zaken) gisteren in Den Haag uit handen van de Stuurgroep Reclame ontving. Volgens dat rapport zal dit jaar in Nederland 950 miljoen gulden aan tv-reclame worden uitgegeven, in '95 loopt dat op tot 2 miljard. Dat is 15 procent van de totale reclame bestedingen, een stijging van dik vijf procent. De Stuurgroep verwacht dat de totale reclame-bestedingen over tien jaar van 7 miljard zullen oplopen tot 17 miljard gulden per jaar.