Verbazing in Japan over doemdenken

TOKIO, 14 mei - Japanse vertegenwoordigers van onderzoekinstellingen en elektronicabedrijven schudden niet-begrijpend het hoofd als zij horen dat een vertrouwenscrisis bij Philips heeft geleid tot doemdenken en zware aandrang om de verliesgevende computerdivisie en chip-sector te verkopen. Zij beschouwen IBM en Philips nog altijd als de enige serieuze Westerse concurrenten voor de Japanse elektronica-industrie.

Voor IBM hebben de Japanners respect omdat het bedrijf nog altijd 's werelds grootste elektronicabedrijf is, 30 procent van de computermarkt beheerst en ook in technologie nog steeds toonaangevend is. IBM is het grote voorbeeld, de te kloppen leider.

Maar ook van Philips hebben de Japanse bedrijven nog steeds een hoge pet op, wat alleen al wordt geillustreerd door het standbeeld van Anton Philips op het bedrijfsterrein van Matsushita in Osaka. Philips is het enige Westerse bedrijf dat de Japanse opmars in de consumentenelektronica in audio en video heeft weten te weerstaan. Philips is het enige Westerse bedrijf dat de Japanners partij biedt bij de ontwikkeling van nieuwe consumentenprodukten, zoals de varianten op het compact-diskapparaat en high definition televisie. Van alle Westerse elektronicabedrijven lijkt Philips nog het meeste op de Japanse bedrijven in samenstelling, in lange-termijn-denken, in strategie, zegt de elektronicaspecialist van een gerenommeerde Japanse onderzoekinstelling die nauw verbonden is met een van de industriele conglomeraten. 'Philips is een van de weinige Westerse firma's die snappen welke kant het uitgaat met de elektronica en die daarvoor goed staan opgesteld', zegt de specialist die ongenoemd wil blijven omdat hij zijn uitspraken niet ter sanctionering heeft kunnen voorleggen aan de directie van het instituut.

Japanse elektronicabedrijven zoals Matsushita, Sony, Hitachi en Toshiba zijn er allemaal van overtuigd dat er op den duur in de bedrijfstak alleen maar plaats zal zijn voor ondernemingen die een breed terrein bestrijken. Natuurlijk zal er daarnaast ook altijd ruimte blijven voor gespecialiseerde bedrijven die design-televisies maken of exotische componenten. Maar de massaproducenten die mondiaal willen opereren moeten actief zijn in zowel consumentenelektronica als chips als computer- en communicatie-apparaten, zo is de overtuiging van Japanse ondernemers, onderzoekers en ambtenaren. Het Japanse industriebeleid is daarop afgestemd en alle grote Japanse elektronicaconcerns beantwoorden aan dat profiel.

Pag.11: Vervolg